Ook 2024 staat weer bol van de technologische ontwikkelingen. AI speelt voor steeds meer mensen een belangrijke rol in het dagelijks leven. We krijgen nog meer content en advertenties voorgeschoteld. Media breiden verder uit en worden gedreven door algoritmes.

 In al dat technologische geweld moet jij je B2B-klant een persoonlijke en relevante klantreis zonder hobbels kunnen blijven aanbieden. Daarnaast moet je als ondernemer laten zien dat je een goede balans tussen winst en duurzaamheid hebt gevonden. Een focus op de volgende trends helpt je daarbij.

Verdergaande personalisatie

 Personalisatie was natuurlijk al niet meer beperkt tot alleen de naam van je klant in een e-mail. Op basis van geavanceerde data-analyse en AI worden marketingcampagnes en salesinteracties op grote schaal optimaal gepersonaliseerd. En dat moet ook, want klanten worden steeds kritischer door de overvloed aan content die op ze afkomt. Ze willen alleen super relevante inhoud en persoonlijke aanbiedingen en negeren de rest.

Communication on demand

De klantwens om 24/7 te kunnen communiceren met een bedrijf neemt toe. Klanten verwachten ‘persoonlijke’ interacties, bijvoorbeeld het antwoord op een vraag, op elk gewenst moment. Chatbots en AI-gestuurde gesprekken kunnen daarin een rol spelen, mits je als bedrijf investeert in technologieën die deze communicatie relevant maken en de directe behoefte van je klant kwalitatief goed invullen.

Business sustainability is een must

Klanten eisen duurzaamheid en ethisch handelen van hun leveranciers. Daarbij is duurzaamheid niet meer slechts een onderdeel van het merkimago, maar een bepalende factor bij de aankoopbeslissing.

 Als je als ondernemer kunt laten zien dat je People-Planet-Profitbalans in orde is, dan heb je een concurrentievoordeel. Daarnaast wordt duurzaamheid ook wettelijk gezien verplicht met de verplichte Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Bedrijven moeten hun impact op mens en planeet rapporteren. Marketing krijgt een rol in het communiceren van duurzame initiatieven en het stimuleren van klanten om duurzame keuzes te maken.

Wil jij ook écht duurzaam gaan ondernemen, maar vind je het lastig om een start te maken? Ons Business Sustainability programma helpt je daarbij.

« Terug naar alle artikelen