Denken doen we met ons verstand, onze hersenen, ons brein. Maar dat menselijk brein herbergt diverse geheimen. Wist je dat dit brein standaard geprogrammeerd is om fouten te maken? En dat we dat maar liefst 800 tot 1.000 keer per dag doen?! Zo worden we vaak, zonder dat we het in de gaten hebben, door ons eigen brein in de maling genomen. Met behulp van neurowetenschap kun je hier gebruik van maken in je organisatie en verbeteringen doorvoeren.

Denk maar eens aan dagelijks voorkomende zaken als het realiseren van doelstellingen, het verbeteren van het ziekteverzuim, het verlagen van het personeelsverloop of het verbeteren van de samenwerking in teams en tussen afdelingen. Door niet tegen de natuur van het brein in te gaan, maar juist expliciet gebruik te maken van de biologische werking van het brein zijn grote resultaten te behalen. Kortom, neurowetenschap in de sales- en marketingpraktijk.

Met neurowetenschap naar resultaatsverbetering

Drie partners van BusinessBuilding, te weten Bernard van der Vloed, Marieke van Stek en Sjef de Graauw, hebben de handen ineengeslagen met SparkWise, een neuro-wetenschappelijk bureau, dat op basis van vijf jaar onderzoek inzichten verschaft in de werking van het brein. Deze samenwerking leidt ertoe dat onwaarschijnlijke linken worden gelegd tussen het commercieel presteren van organisaties en het brein van medewerkers en (potentiële) opdrachtgevers. Denk bijvoorbeeld aan thema’s als “gunnen en vertrouwen” en “leiderschap”.

Gunning en vertrouwen

Geloof jij in “geboren verkopers” of kan het vak ook geleerd worden? Geloof jij in gladde praatjes of juist in de kracht van het “niet verkopen?” Priming, framing en anchoring worden met de toename van kennis over het functioneren van ons brein, vaker toegepast. Maar wat zijn de risico’s? Hoe werkt het principe van vertrouwen en gunning voor het brein? Hoe maakt het brein keuzes en kun je die sturen? Wat is de perfecte salespitch en wat kun je doen om een JA te krijgen? Neurowetenschap verschaft ons veel inzicht in zulke emoties en beweegredenen.

Leiderschap

In welk soort leiderschap geloof jij, als het gaat om het doorvoeren van veranderingen en verbeteringen binnen je organisatie? Geloof je in taken opleggen en opdrachten geven of juist in mensen de vrijheid geven en sturen op intrinsieke motivatie? Zelfsturende teams, agile management en scrums worden vaker toegepast. Maar waarin schuilt het echte geheim? Waarom maken mensen fouten en hoe kun je dat voorkomen? Hoe zorg je ervoor dat weerstand voorkomen wordt en mensen doen? Wat is inspirerend leiderschap en hoe bereik je het gewenste resultaat?

Voor jou?

Wil je meer weten over neurowetenschap, hoe het brein werkt en wat dat betekent voor jouw organisatie, klik dan hier. Je kunt deelnemen aan een breinsessie waar meerdere ondernemers en managers onder leiding van Marcel Bos een introductie krijgen in het brein. Voor meer diepgang kunnen wij een speciale breinsessie voor jouw (sales)team organiseren. Laat het ons weten, wij nemen per omgaande contact met je op!