Oriëntatie & verkoop kanalen – weet je prospects en klanten te vinden met een optimaal rendement

Oriëntatie & verkoop kanalen – weet je prospects en klanten te vinden met een optimaal rendement

Mobiel gebruik explosief gegroeid:

 

Meer dan 4 van de 5 Nederlanders hebben een smartphone, zelfs bijna 60% van de senioren. 61% van de huishoudens hebben een tablet.  Wereldwijd brengen we gemiddeld 25 uur per week door op onze smartphone. Vanaf juni 2015 verlies je iedere dag verkeer naar je website als deze niet mobiel vriendelijk is : Google geeft voorrang aan websites die dat wel zijn, en Google wordt door 84% van de Nederlandse internetgebruikers gebruikt.

Meer en meer klanten zoeken bedrijven op hun smartphones en tablets. En daar makkelijk gevonden kunnen worden is van groot concurrentieel voordeel voor bedrijven die klanten gelijk kennis willen laten maken met hun producten en diensten.

Voldoende argumentatie om een mobiele strategie te hebben toch?

Nee. De statistieken tonen aan dat slechts 34% van de bedrijven in Europa een mobiele strategie hebben, dus 66% hebben dat niet. Bij kleinere bedrijven zijn de statistieken nog lager: ongeveer 80% hebben geen mobiele strategie. Wat daar ook nog vaak bij komt is dat het hebben van een mobiele App gezien wordt als het hebben van een mobiele strategie – terwijl dat vaak juist niet is waar klanten op zitten te wachten.

Wat moet je dan doen, wat is het antwoord?

In ieder geval niet zonder onderzoek € 10,000 investeren in een (te) zware App met  slechte gebruikerservaring die niet opvalt in de App store. De mantra  bij een mobiele aanpak : ” less is altijd more”. Een uitstekend voorbeeld hiervan is de ING Mobiel Bankieren App die precies doet wat hij omschrijft: betalen – voor alle andere diensten kan je terecht bij de ING (mobiele) website.

Volg het stappenplan. Het stappenplan is pragmatisch en iteratief. Met iedere stap leer je meer over hoe klanten je mobiel vinden én zoeken, hoe klanten mobiel gevonden kunnen worden én hoe je mobiele  propositie bij je klanten overkomt:

Stappenplan Mobiele Strategie in een nutshell:

  1.  Maak een mobiele website; (nieuw, of pas bestaande aan) passend bij je merk, je propositie en de andere kanalen. Zorg dat het geschikt is voor alle type smartphones en niet te zwaar voor het desbetreffende dekkingsgebied. Dek met  je mobiele aanbod je core aanbod af. En kies je voor een mobiele transactie, denk eraan: snel en gemakkelijk is het devies – stop geen onnodige administratieve stappen in de conversie module, dat kan altijd achteraf.
  2. Zorg dat je gevonden wordt; gebruik Mobiele SEO/SEA, Mobiele (local) Search en Mobiele Social Media. Herijk je communicatie budget en inspanningen en zorg dat je voldoende middelen inzet om je doel te bereiken.
  3. Ga actief náár je klanten; met een App, persoonlijke mobiele content én/of email    marketing. Zorg dat deze additionele mobiele activiteiten zowel logisch zijn voor je klanten als optimaal en integraal in je communicatieplan opgenomen worden.

Joan Willemse
Partner BusinessBuilding,
jwillemse@businessbuilding.nl
06-23162622

« Terug naar alle artikelen