Als directeur-ondernemer heb je ongetwijfeld 1001 dingen te doen. Van het bedenken en uitwerken van leuke en goede ideeën tot en met diverse belangrijke en minder belangrijke activiteiten. Maar te veel van het goede maakt dat er onvoldoende uitkomt. En dat jij als ondernemer hard aan het werk bent, maar niet met de juiste dingen bezig bent.

Wat durf je los te laten? Vaak is het namelijk de angst van het loslaten die maakt dat je het ‘te druk hebt’. Vermijd de valkuil van micromanagement, want dat is echt geen goed idee meer in deze tijden.

Het kan je medewerkers de indruk geven dat je hen niet vertrouwt. En dat is niet bevorderlijk voor de betrokkenheid en het smoort eigen initiatieven in de kiem. Zonde! Daarnaast wil je jezelf natuurlijk niet onmisbaar maken op operationeel niveau. De organisatie moet soepel door kunnen draaien als jij niet aanwezig bent.

Het grootste nadeel van micromanagement is ten slotte dat je het risico loopt dat je focus komt te liggen op de kleine, minder relevante details binnen de verschillende bedrijfsprocessen. En daarmee verlies je je strategische doelstellingen sneller uit het oog.

Focus op de belangrijke zaken

Roerige tijden en ingrijpende factoren zijn een constante factor geworden en vragen grote wendbaarheid en flexibiliteit van jou als ondernemer. Het is dus belangrijker dan ooit dat je als ondernemer je focus houdt op de belangrijke zaken. Maar hoe krijg en houd je die focus op het grote plaatje? En hoe maak je onderscheid tussen urgente en minder belangrijke onderwerpen?

Wat daarbij helpt is het maken van een ‘dit-doe-ik-niet-meer-lijst’ naast de welbekende ‘to-do-lijst’. Durf daarbij zaken los te laten die prima door anderen gedaan kunnen worden. Je medewerkers presteren meer en beter als je ze meer verantwoordelijkheden en vrijheden geeft. En dan hebben ze het ook nog eens beter naar hun zin. Over een win-win situatie gesproken…

Kortom, neem de tijd om stil te staan bij alles waarmee je zo druk bent, schrap de zaken die niet essentieel zijn voor de groei van je bedrijf en laat die door je collega’s oppakken. Dan kan jij de ruimte die daardoor ontstaat gebruiken om je onderneming wendbaar te houden en te laten groeien.

Lees ook ons artikel ‘De ideale organisatie’

« Terug naar alle artikelen

Champions League

Presteert jouw commerciële organisatie op Champions League niveau?

Ga naar de Champions League!

You have Successfully Subscribed!