Salesmanagementtip – Bilatgesprek
Het bilatgesprek is in bijna alle organisaties waar wij over de vloer komen een bekend begrip. We ervaren dat deze bilaterale gesprekken tussen de salesmanager en de teamleden een ondergeschoven kindje zijn. Vaak wordt gezegd: “Ach, dat hoeft niet zo vaak. Ik weet wel wat er speelt”. Ook zien we in de praktijk dat er meestal geen vaste structuur is voor deze gesprekken. Hierbij enkele tips om van het bilatgesprek een efficiënt en doeltreffend middel te maken. De doelstellingen van een bilatgesprek zijn op hoofdlijnen als volgt:
- De menskant
- De resultaten versus de doelstellingen
- Houding en gedrag van het teamlid (in relatie met het team)
- Persoonlijke ontwikkelingen van het teamlid
Zorg voor een goede balans tussen mens en resultaat (ook wel “hard en hart” genoemd). U mag pas sturen op harde resultaten als u ook zorgt voor een oprechte interesse voor de mens in uw teamlid. En tot slot, zorg ervoor dat u ingeplande bilatgesprekken niet afzegt en niet verschuift!! De boodschap die u hiermee onbewust uitstuurt is “Ik heb wat belangrijkers te doen dan met jou te praten”. Dat is niet de gewenste boodschap. Graag helpen wij u aan een goed passende bilatstructuur. Klik hier, dan nemen wij contact met u op om eens vrijblijvend te sparren.