De wereld om ons heen verandert en in veel gevallen gaan die veranderingen heel snel. Het is van belang deze veranderingen te onderkennen. Nog belangrijker is het om regelmatig te checken of het huidige businessmodel van de organisatie nog wel aansluit bij deze marktveranderingen en indien dat niet het geval is, het businessmodel aan te passen aan deze nieuwe realiteit. Het goede nieuws is dat de meeste directies zich hier goed bewust van zijn. Het slechte nieuws is dat maar weinig bedrijven echt aan de slag gaan om hun businessmodel daadwerkelijk aan te passen aan deze nieuwe realiteit. Onze ervaring is dat organisaties zolang mogelijk blijven doen wat goed werkte in het verleden. Als de omzet of marge stagneert, proberen de meeste directies dit op te lossen door kosten verlaging en, op zijn best, door met hetzelfde businessmodel naar de markt brengen van nieuwe producten. De verbetering in de omzet en marge is daardoor vaak maar van korte duur. En dus wordt een nieuwe ronde van kostenoptimalisatie uitgevoerd.

Waarom innoveren deze directies hun businessmodel niet?

Naast het hiervoor beschreven comfortabel zijn met het huidige businessmodel (we doen dit al jaren zo en daar zijn we goed in) heeft het ook te maken met onbekendheid. Onbekendheid hoe men op een gestructureerde manier het huidige businessmodel kan analyseren en hoe tot een succesvol aangepast model te komen. Door op een gestructureerde manier te bepalen wat de organisatie aanbiedt aan welke klanten, welke beslissingen wanneer genomen moeten worden en door wie, kan er een nieuw businessmodel ontstaan. Vragen die in deze context o.a. beantwoord moeten worden zijn;

  • kan de organisatie bepaalde services aan zijn product toevoegen
  • hoe breed moet het productpakket zijn
  • kan de organisatie synergiën met andere producten of diensten vinden
  • kan de organisatie het product portfolio uitbreiden met andere producten zodat risico’s gebalanceerd worden (bv. anticyclische producten)
  • op welke wijze levert de organisatie producten aan zijn afnemers
  • via welke kanalen communiceert de organisatie met zijn afnemers
  • kan de organisatie een dynamische prijsstrategie hanteren
  • kan de organisatie beslissingen m.b.t. aanpassing van productie capaciteit vertragen
  • wie heeft beslissingsbevoegdheid in de business keten
  • hoe kan de organisatie de beslissers het beste motiveren
  • hoe kan de organisatie het nieuwe businessmodel testen en implementeren zonder veel risico’s voor de bestaande business.

Door systematisch antwoord te vinden op bovenstaande vragen zullen nieuwe businessmodellen ontstaan zodat de organisatie ook in de toekomst winstgevend verder kan groeien. Meer weten? Neem contact op met een van de partners van BusinessBuilding.

« Terug naar alle artikelen