Het is onze overtuiging en visie dat een blijvende verbetering altijd een combinatie zal zijn van:
- Procesverandering
- Gedragsverandering
- Verbeteren vaardigheden
Deze overtuiging ziet u terug in onze aanpak en in uw resultaten.
Het op een juiste wijze inzetten van tijd en prioriteit is dan wel een voorwaarde.
In het BusinessBuilding model “TIJDMATRIX” vindt u een wijze om hier vorm aan te geven en te visualiseren.
I Noodzaak
- Hoge urgentie
- Korte termijn kansen
- Directe actie vereist
I Noodzaak: Zaken die “urgent en belangrijk ”zijn. In dit kwadrant managen wij en produceren wij. Verder brengen wij onze ervaring en ons beoordelingsvermogen samen in reactie op talrijke behoeftes en uitdagingen. Het ontbreken van een goed overzicht en een goede planning resulteert in uitstel waardoor vaak ook niet belangrijke zaken toch urgent worden.
II Productiviteit en Balans
- Planning
- Commerciële administratie (CRM)
- Gestructureerd werken
- Relatiebeheer
II Productiviteit en Balans: Het kwadrant van kwaliteit waarin wij onze planning voor de lange termijn verrichten, trachten te anticiperen op problemen en deze proberen te voorkomen. In dit kwadrant is ook het relatiebeheer ondergebracht. Hoe meer tijd in dit kwadrant wordt doorgebracht, des te groter wordt ons vermogen om dingen te doen. Planning, voorbereiding en preventie zorgen ervoor dat minder zaken zich als urgent zullen manifesteren. Is het kwadrant van persoonlijk leiderschap.
III Teleurstelling
- Afspraken intern
- Communicatie (telefoon/ mail)
- Informeel overleg
III Teleurstelling: Het omvat dingen die “urgent maar niet belangrijk” zijn. Talrijke telefoontjes, vergaderingen en onverwachte bezoekers vallen onder deze categorie. Wij besteden veel tijd aan het derde kwadrant in een poging tegemoet te komen aan de prioriteiten en verwachtingen van anderen, daarbij gelovend dat wij actief zijn in het eerste kwadrant.
IV Verspilling
- Geen overzicht prioriteiten
- Uitstellen werkzaamheden
- Geen gestructureerde werkmethodiek
- Afleiding (social talk / te vaak checken mail)
IV Verspilling: Zijn de activiteiten die “niet urgent en ook niet belangrijk” zijn. Wij zouden hier natuurlijk helemaal geen tijd aan moeten besteden. Vaak vluchten we naar het vierde kwadrant omdat we het eerste en derde kwadrant niet georganiseerd krijgen. Naar buiten staren, onnodig vaak mail checken, te lang en te vaak koffie halen en collega’s teveel aanspreken. Dit lijkt even een adempauze maar is het is puur stagnatie, achteruitgang.
Meer weten, neem contact op via info@businessbuilding.nl of op 088 – 0111 333. Wij informeren u graag over de mogelijkheden.