Multichannel acquisitie is heel effectief

Door: Andre de Wilde

Acquisitie is waarschijnlijk het meest besproken onderwerp binnen de commercie. Afgelopen jaren was de trend in de berichtgeving dat koude acquisitie niet meer zou werken en alles naar social selling zou gaan via de online platvormen.

Gelukkig (of voor sommige helaas) blijkt dat de meest effectieve vorm van acquisitie een combinatie is van online en offline kanalen. Deze vorm heet multichannel acquisitie: het inzetten van online social selling platvormen in combinatie met offline kanalen zoals o.a. beurzen, telefonische acquisitie, netwerken en seminars.

Hieronder 4 redenen om direct te beginnen met de multichannel acquisitie methodiek:

  • Op de eerste plaats wordt een boodschap die via meerdere kanalen gehoord of gelezen wordt, veel eerder herkend en ook nog eens veel eerder als “waarheid” gezien
  • Op de tweede plaats heeft de accountmanager die deze acquisitie uitvoert een zogenoemde “kapstok”, waardoor de drempel om contact op te nemen lager wordt. Hij zal dus simpelweg meer contactmomenten hebben om de afspraken te maken
  • Op de derde plaats zal de bereikbaarheid toenemen van de contactpersonen. Doordat ze de bedrijfsnaam en bijbehorende boodschap al meerdere keren hebben gezien zijn ze eerder geneigd om de accountmanager te woord te staan
  • Op de vierde plaats zal de conversie toenemen. Het aantal belletjes dat nodig is om tien afspraken te creëren zal bij een multichannel aanpak lager liggen dan bij alleen een telefonische acquisitie aanpak

Denk er overigens aan voordat je start met acquisitie: WIE zijn je meest kansrijke prospects en WAAROM kopen zij bij jou.

Meer info
Wil je weten hoe jij deze multichannel acquisitie aanpak kan gaan inzetten en hoeveel deze aanpak oplevert? Neem hier vrijblijvend contact met ons op, dan gaan we daarover in gesprek.