Goed plan, nu de uitvoering

Door: Andre de Wilde

Ongetwijfeld ben je het jaar begonnen met een goed plan, vol met ambities voor 2016.

Waarschijnlijk staan er onderwerpen in zoals nieuwe klanten binnenhalen, nieuwe product-dienst combinaties ontwikkelen enzovoort.

Maar het jaar 2016 is nu echt begonnen en dus moet het plan ook werkelijkheid worden. Hiervoor is een goede implementatie noodzakelijk. De waan van de dag ligt echter op de loer, talloze onderwerpen vragen de aandacht. Hoe zorg je er nu voor dat het plan vol met goede voornemens en ambities nu wel gerealiseerd wordt?

Implementatie van je plan

Een aantal tips die we alvast kunnen geven:

  • Blijf structureel aandacht schenken aan de ideeën
  • Maak de voortgang vast onderwerp op de agenda van het verkoopoverleg
  • Hanteer reële deadlines en verwachtingen
  • Maak iemand verantwoordelijk voor deze deadlines

Wij zien in de praktijk veel situaties waarbij de plannen na een tijdje toch weer in de spreekwoordelijke lade verdwijnen. Hiervoor zijn veelal twee hoofdredenen. De eerste reden is dat de waan van de dag aandacht vraagt (en krijgt), de tweede reden is dat het implementeren van een goed plan onderschat wordt. Het is een vak apart.

Zoals met iedere verandering zijn er hobbels en is er weerstand. Er komt het nodige bij kijken om een goed plan succesvol te implementeren. Mocht je meer tips willen hoe je een goed plan ook tot een goede uitvoering wil brengen, mail ons. We geven je graag nog wat tips.