In de loop van het afgelopen jaar tot aan vandaag de dag zijn we redelijk gewend geraakt aan zakendoen binnen de ‘social distancing’-normen. Face-to-face contact is deels vervangen door online alternatieven. Kopers zijn in hun informatiebehoefte afhankelijker van digitale bronnen. In B2B is daardoor content een nog belangrijker hulpmiddel geworden voor de klant in zijn zoektocht naar oplossingen voor zakelijke uitdagingen. Onderzoek van DemandGen laat daarin een aantal opvallende trends zien.

Elke fase in de buyer journey zijn eigen content

Kopers hebben in de verschillende stadia van hun buyer journey behoefte aan verschillende soorten content. In de eerste fase zijn ze op zoek naar snel verwerkbare informatie, zoals blogs, video’s en lijstjes met tips, do’s en dont’s.

Verderop in de sales funnel hebben kopers behoefte aan een diepgaander begrip van een onderwerp. Daarmee verschuift ook de behoefte aan het type content naar assessments, webinars en casestudies.     

In de eindfase van zijn klantreis wil de koper horen wat andere mensen vinden van een product of bedrijf. Hij richt zich daarom vooral op meer casestudies, reviews van gebruikers en onderzoeksrapporten.

Het onderzoek liet daarnaast zien dat kopers voor bepaalde contentvormen sneller bereid zijn gegevens over zichzelf te verstrekken. Webinars, onderzoeksrapporten, Whitepapers en E-books scoren goed.

Delen maar

Op social media blijken video’s het meest te worden gedeeld, op de voet gevolgd door Whitepapers, blogs en surveys. Er ligt grote nadruk op de geloofwaardigheid van de content en de betrouwbaarheid van de bron. Content moet, en dat wisten we eigenlijk al, geoptimaliseerd zijn voor mobiele weergave, want de meeste content wordt gelezen en gedeeld op mobile. De meeste content wordt gedeeld met collega’s via LinkedIn en e-mail.

Meer lezen over de toekomst van sales & marketing in B2B? Download onze Whitepaper

« Terug naar alle artikelen