Wil jij weten wat de kenmerken van een wendbare organisatie zijn? BusinessBuilding licht deze graag toe. Dankzij onze jarenlange ervaring en uitgebreide deskundigheid op het gebied van organisatieculturen hebben wij diverse ondernemers al weten te helpen. Dus, wil je meer weten over de kenmerken van een wendbare organisatie? Lees dan onderstaande tekst voor een nadere toelichting.

Wat is een wendbare organisatie?

Wendbare organisaties kunnen snel inspelen op plotselinge veranderingen op de markt. Deze volgen elkaar in moordend tempo op, doordat technologieën zich exponentieel ontwikkelen. Dankzij digitalisering en globalisering draait onze wereld harder dan ooit. Bovendien heeft de coronapandemie hier ook een vinger in de pap. Door de coronacrisis zijn we beperkter in onze mogelijkheden, waardoor we wendbaarder moeten zijn in onvoorziene situaties.

Maar wat zijn dan de kenmerken van een wendbare organisatie? Wij zetten deze voor je op een rij:

1. Eenvoud en kwaliteit

Wendbare organisaties kiezen voor diensten of producten die niet van te veel variabelen afhankelijk zijn. Hierdoor kan de organisatie zich gemakkelijk aanpassen bij nieuwe ontwikkelingen of plotse veranderingen. Deze aanpassing is een continu proces.

2. Experimenteer

Organisaties die veel experimenteren in plaats van lang achter de tekentafel zitten, zijn maximaal wendbaar. Hierbij gaat het erom dat ideeën snel worden uitgewerkt en uitgeprobeerd. Werkt het? Dan ga je ermee door. Werkt het niet? Stuur bij of stop het experiment.

3. Klantbegrip

Klantbegrip en customer experience staan bij een wendbare organisatie voorop. Als wendbare organisatie moet men zich herhaaldelijk afvragen wat wel of niet relevant is voor de klant. Een ‘’Minimum Viable Product’’ dient hierbij als basis. Dit product voorziet de klant van de meest urgente behoefte. Hierdoor biedt de organisatie altijd waarde aan de klant.

4. Veel individuele verantwoordelijkheid

Let op: met individuele verantwoordelijkheid bedoelen we niet dat elke werknemer op een eigen eilandje werkt, maar dat niet elke beslissing nog langs directie of management hoeft. Hiermee stimuleer je autonomie, gedrevenheid en trots onder werknemers. Stel teams samen die de volledige verantwoordelijkheid voor een project dragen. De projecten zijn complementair, waardoor je een complete, hoogwaardige dienst of product kan leveren.

5. Een prettige werkomgeving

Een veilige en prettige organisatiecultuur is van cruciaal belang voor het functioneren ervan. Transparantie en eerlijkheid is evengoed fundamenteel om resultaten te bereiken. Doordat iedereen op de hoogte is van recente ontwikkelingen ontstaan er minder misverstanden, waardoor de organisatie beter op incidenten kan inspelen.

6. Leergierige mindset

Een wendbare organisatie staat open voor nieuwe kennis en innovatie. Door de snelle veranderingen in de wereld om ons heen moeten organisaties zich snel kunnen aanpassen. Daarvoor is een progressieve visie van groot belang. Een lerende organisatie moet van bovenaf gestimuleerd worden. Als manager heb je dus de sleutel tot een wendbare organisatie.

Meer weten over de kenmerken van een wendbare organisatie?

Meer weten over de kenmerken van wendbare organisaties? Of heb je andere vragen of opmerkingen? Neem dan zeker contact met ons op. Je bereikt ons via ons contactformulier, of door een mail te sturen naar info@businessbuilding.nl. Ook zijn wij telefonisch bereikbaar op 088- 0111 333. Wij helpen je graag verder!

« Terug naar alle artikelen

Champions League

Presteert jouw commerciële organisatie op Champions League niveau?

Ga naar de Champions League!

You have Successfully Subscribed!