We begonnen met gesprekken met het bestaande verkoopteam om inzicht te krijgen in de bestaande klantrelaties: Wat zijn de commerciële afspraken, wat voor oplossingen leveren we, welke processen zijn er, wat is de mindset en cultuur.
De belangrijkste uitkomst was dat er geen duidelijk beslissingsproces was op basis van feiten. Er was te weinig structuur, de verantwoordelijkheden waren onvoldoende duidelijk en de samenwerking vond plaats op vriendschappelijke basis. Vanuit het salesteam zijn we begonnen met het geven van verkooptraining. Uiteindelijk bleek het nodig om het sales- en marketingteam te vervangen. Op andere afdelingen waren we al gestart met het aannemen van competente mensen om te voldoen aan de klantwensen. Hierbij is nauw samengewerkt met het afdelingshoofd klantimplementatie om de klantrelaties te herstellen. In de organisatorische aansturing zijn de business analisten aan het salesteam toegevoegd voor de strategische klanten. Hierdoor wordt vermeden dat in de toekomst onbewuste en onbedoelde commerciële afspraken door technische mensen worden gemaakt met de klant.
Dat is precies waar BusinessBuilding voor staat: Het gaat erom wat wij achterlaten. Dat de gezamenlijk geoptimaliseerde verkoopprocessen, verbeterde salesvaardigheden van medewerkers en een ondernemende cultuur met dynamische teams blijven bestaan, ook en juíst na ons vertrek.