BusinessBuilding-partner Bart de Vuijst heeft voor een solide fundatie gezorgd die heeft geleid tot een langdurige samenwerking met Team DSM en de succesvolle introductie van een nieuwe categorie – sportbrillen – in alle ketens van nexeye (Hans Anders, eyes+more, Direkt Optik).

Bart van den Nieuwenhof

CEO, nexeye

De tijdsdruk was een uitdaging, maar de constructieve houding van alle partijen heeft tot een fantastisch resultaat geleid: onze eigen nieuwe DRIIVE sportbril in samenwerking met onze partner nexeye. Volledig in lijn met de innovatieve waarde van ons team.

Iwan Spekenbrink

CEO Team DSM

Startsituatie

 NEXEYE (Hans Anders, Eyes+More, Direkt Optik) en Team DSM (Pro Cycling wielerteam – met rijders als Lorena Wiebes, Romain Bardet, John Degenkolb en Thymen Arensman) spraken in de loop van 2020 de intentie uit met elkaar in zee te gaan. Voor NEXEYE bood dit de mogelijkheid een nieuwe categorie (sportbrillen aan te bieden aan haar klanten in een project waar voor de eerste keer alle formules binnen de groep mee te maken zouden hebben. Team DSM aan de andere kant is een organisatie die altijd op zoek is naar innovaties die de prestaties van de individuele rijders en daarmee die van het team bevorderen. NEXEYE en Team DSM vonden in elkaar de partners om op het gebied van sportbrillen verdere stappen te maken. Voor Team DSM de ultieme racebril en voor NEXEYE een gebalanceerd portfolio van professionele en hybride sportbrillen (voor de fanatieke én de gemiddelde sporter).

In 2020 was weliswaar de intentie uitgesproken maar om live te kunnen gaan in het wielerjaar 2022 moest alles nog vorm krijgen. Begin 2021 heeft NEXEYE daarom aan BusinessBuilding-partner Bart de Vuijst gevraagd de basis te leggen voor de partnership tussen NEXEYE en TEAM DSM.

Aanpak

Vanwege de korte introductietijd (de normale cyclus van een introductie van een nieuwe bril duurt ongeveer 1,5 jaar), zijn er meerdere trajecten naast elkaar gestart. Op strategisch niveau moesten de samenwerkings-, licentie- en sponsorovereenkomsten beklonken worden en de aanpak moest vorm krijgen over de NEXEYE-ketens heen. Op meer tactisch en operationeel niveau kwamen onder andere de volgende zaken aan de orde:

  • De verwachtingen van de ultieme sportbril van de rijders van TEAM DSM.
  • De verwachtingen van atleten vanuit andere sporten.
  • De selectie van de productiepartner van de brillen en de glazen.
  • Het daadwerkelijk ontwerpen van de prototypes (lastig aangezien door de Corona maatregelen er alleen op afstand gewerkt kon worden).
  • Het bepalen van de prijsstelling, de presentatie in de winkels en de communicatie.

Resultaat

De BusinessBuilding-aanpak heeft geleid tot het sluiten van de samenwerkingsovereenkomst. In het laatste kwartaal van 2021 is deze samenwerking aan de buitenwereld kenbaar gemaakt. De rijders van TEAM DSM zijn het seizoen 2022 gestart met het dragen van de nieuwe DRIIVE-sportbrillen. En het grote publiek heeft in het voorjaar van 2022 in de winkels van NEXEYE kennis gemaakt met de DRIIVE sportbrillen. Een project onder enorme tijdsdruk maar door een constructieve houding van alle partijen heeft het geleid tot dit fantastische resultaat.