Klant aan het woord: Miranda Berkhof, CEO Zelfstroom

BusinessBuilding richt zich in de aanpak op het realiseren van blijvend resultaat. De missie van Zelfstroom en de aanpak van BusinessBuilding bleek in praktijk een absolute win-win.”

Zelfstroom gelooft dat de energietransitie sneller kan als schone alternatieven bereikbaar zijn voor iedereen. Daarom kun je bij Zelfstroom zonnepanelen huren. Door de drempel van investeren weg te nemen, kan iedereen met een geschikt dak voor zonne-energie kiezen. Zelfstroom is een B Corp en duurzaamheid is sterk verankerd in het bedrijf.

Zelfstroom is enorm gegroeid sinds de start van het bedrijf in 2014. Samen met 150 collega’s bedient Zelfstroom inmiddels zo’n 15.000 klanten. Zelfstroom is actief in het hele land met eigen gecertificeerde monteurs.

Startsituatie

Om Zelfstroom klaar te maken voor de volgende groeispurt was het nodig om de commerciële organisatie onder de loep te nemen en de drempels voor verdere groei weg te nemen. De transitie van start-up naar scale-up vroeg om een gedegen actieplan en de juiste ervaring om acties om te zetten in commercieel resultaat.

In 2019 kwam Martin van de Fliert van BusinessBuilding in contact met Zelfstroom. Samengevat was de vraag aan Martin: ‘Kun je ons helpen sneller te groeien, op een duurzame manier voor zowel klanten als collega’s?’

BusinessBuilding richt zich in de aanpak op het realiseren van blijvend resultaat. De missie van Zelfstroom en de aanpak van BusinessBuilding bleek in praktijk een absolute win-win.

Aanpak

We zijn begonnen met een commerciële audit. We hebben vanuit verschillende invalshoeken gekeken naar de commerciële organisatie van Zelfstroom: klantdata en inzichten, processen en tooling, organisatie set-up en ook vaardigheden, mindset en cultuur.

De belangrijkste uitkomst van de audit was dat de commercie een werkwijze had omarmd die uitstekend past bij kleine volumes, maar niet adequaat genoeg is voor grote volumes, en de verdere groeiambitie. Op afdelingsniveau zijn aanbevelingen gedaan en actiepunten voorgesteld, waarna Martin als CCO a.i. Zelfstroom heeft ondersteunt in het pad naar commerciële slagkracht.

CEO van Zelfstroom, Miranda Berkhof: ‘We zijn met iedereen binnen sales en marketing hard aan het werk om de commerciële slagkracht van Zelfstroom te vergroten. De potentie van Zelfstroom en de potentie van collega’s komt samen in een cultuur van winnen en leren. We hebben een duurzame missie en die missie hebben we ook voor de ontwikkeling van onze mensen. Het traject met BusinessBuilding heeft ons geholpen om een duurzame commerciële organisatie neer te zetten, waarbij onze nieuwe CCO het stokje van Martin kan overnemen en we de versnelling kunnen vasthouden. Ik vind het belangrijk dat veranderen ook leuk is en samen wordt gedaan. Martin voelt als 1 van ons. Ik hoop dat hij in de toekomst nog regelmatig het nieuwe commerciële MT komt coachen en challengen.”

Dat is ook waar BusinessBuilding voor staat: Het gaat erom wat wij achterlaten. Dat de gezamenlijk geoptimaliseerde verkoopprocessen, verbeterde salesvaardigheden van medewerkers en een ondernemende cultuur met dynamische teams blijven bestaan, ook en juíst na ons vertrek.

Resultaten

We zien de resultaatverbetering goed terug in de onderliggende commerciële drijvers. We zijn nu zo’n twee maanden na de commerciële audit, waarbij we de eerste maand hebben besteed aan de inrichting van de processen, tooling en organisatie. De verwachting is dat we halverwege dit jaar een substantiële omzetstijging ten opzichte van vorig jaar realiseren, zonder een verhoging in kosten.  

Zelfstroom is een bedrijf met heel veel potentie. De omzetstijging is een prachtig resultaat, maar de ambitie is niet sec om de omzet gedurende een half jaar te verhogen. Het doel is dat het bedrijf structureel kan versnellen om de missie waar te maken. Van start-up naar scale-up en naar de ‘next level’ in professionalisering.