We zijn begonnen met een commerciële audit. We hebben vanuit verschillende invalshoeken gekeken naar de commerciële organisatie van Zelfstroom: klantdata en inzichten, processen en tooling, organisatie set-up en ook vaardigheden, mindset en cultuur.
De belangrijkste uitkomst van de audit was dat de commercie een werkwijze had omarmd die uitstekend past bij kleine volumes, maar niet adequaat genoeg is voor grote volumes, en de verdere groeiambitie. Op afdelingsniveau zijn aanbevelingen gedaan en actiepunten voorgesteld, waarna Martin als CCO a.i. Zelfstroom heeft ondersteunt in het pad naar commerciële slagkracht.
CEO van Zelfstroom, Miranda Berkhof: ‘We zijn met iedereen binnen sales en marketing hard aan het werk om de commerciële slagkracht van Zelfstroom te vergroten. De potentie van Zelfstroom en de potentie van collega’s komt samen in een cultuur van winnen en leren. We hebben een duurzame missie en die missie hebben we ook voor de ontwikkeling van onze mensen. Het traject met BusinessBuilding heeft ons geholpen om een duurzame commerciële organisatie neer te zetten, waarbij onze nieuwe CCO het stokje van Martin kan overnemen en we de versnelling kunnen vasthouden. Ik vind het belangrijk dat veranderen ook leuk is en samen wordt gedaan. Martin voelt als 1 van ons. Ik hoop dat hij in de toekomst nog regelmatig het nieuwe commerciële MT komt coachen en challengen.”
Dat is ook waar BusinessBuilding voor staat: Het gaat erom wat wij achterlaten. Dat de gezamenlijk geoptimaliseerde verkoopprocessen, verbeterde salesvaardigheden van medewerkers en een ondernemende cultuur met dynamische teams blijven bestaan, ook en juíst na ons vertrek.