Samen met Bart de Vuijst, partner bij BusinessBuilding, creëerden we een stevig fundament voor de groei van ons mooie maatschappelijk verantwoorde initiatief.
Startsituatie
JongSelect heeft met haar @Work initiatief het eerste maatschappelijk verantwoorde vacature platform gestart. De missie is om Nederland weer te verenigen. JongSelect realiseert dit door met @Work het ‘via-via’-netwerk van verenigingen te digitaliseren.
Oprichters Ralph Vis en Marco Quanjer zijn echte verenigingsdieren. Zij ondervonden aan den lijve dat het verenigingsleven onder druk staat. Het is lastig om vrijwilligers te vinden en de klassieke sponsoring lijkt op zijn laatste benen te lopen.
Zo kwamen zij op het idee om met JongSelect te starten. Met JongSelect richten zij op het aantrekkelijk en betaalbaar houden van het Nederlandse verenigingsleven. Ze leggen daarvoor een verbinding tussen verenigingen, hun leden en het bedrijfsleven, vaak sponsoren en businessleden.
Werkzoekende leden worden verbonden met beschikbare vacatures bij bedrijven. Bedrijven op hun beurt, betalen voor het gebruik van het vacatureplatform. Een deel van deze betalingen komt ten goede aan de aangesloten verenigingen.
JongSelect is de eerste twee jaar van haar bestaan zoekende geweest naar de juiste richting en aanpak. Marco Quanjer vroeg Bart de Vuijst, partner bij BusinessBuilding, hierbij te helpen en een stevig fundament te creëren voor de groei van dit maatschappelijk verantwoorde initiatief.
Aanpak
Er is gestart met gesprekken met de directie over waar de organisatie op dat moment stond. Daarop volgden 1-op-1 gesprekken en teamsessies waarin de Why van JongSelect duidelijk werd geformuleerd. Een eenduidige kijk op waar JongSelect voor staat, wie JongSelect is en wat JongSelect wil bereiken.
De strategie en de benodigde activiteiten en tools om die uit te voeren, zijn geconcretiseerd. Er kwam een duidelijk, helder verhaal boven tafel en de inhoud en tone-of-voice van de diverse communicatiemiddelen zijn hierop aangepast. @Work staat nu centraal in JongSelect’s communicatie en het businessmodel is aangepast.
Resultaten
Voor JongSelect staan inmiddels alle signalen op groen voor een snelle, gezonde groei. Met een duidelijke Why, een strategie voor de langere termijn, een roadmap waarin wordt gewerkt naar concrete tussentijdse doelen per 3 maanden en de tools om de activiteiten te monitoren.
De richting is duidelijk voor alle betrokkenen. Er kan gemakkelijker focus worden aangebracht voor zowel de gehele organisatie als voor de individuele rollen.