Juist als het goed gaat, moet je nadenken over hoe je verder wilt groeien. Dat was wat ik mij bedacht toen ik op zoek ging naar een Business Sparring Partner. Iemand die de markt kent, iemand waar ik en ook mijn team vertrouwen in heeft. Dat vond ik in Bert Baron, partner van BusinessBuilding.

Frank Dechering

Manager & Commercial Director , Ebro Foods Nederland B.V.

Startsituatie

Ooit begon het in Wormer als gortpellerij, maar inmiddels is het merk Lassie NL al jaren de rijstleider van Nederland op het gebied van rijst en granen. Ebro Foods NL is sinds 2009 onderdeel van de Spaanse multinational Ebro Foods SA (rijst, pasta, granen, sauzen) en in Nederland o.a. actief met de merken Lassie, Tilda, Garofalo en Geovita.

In de geschiedenis van Ebro Foods NL staat innovatie centraal. Die drang naar vernieuwing is altijd gebleven en komt terug in het gehele assortiment. Zoals met de Toverrijst. Door het voorstomen van de rijst is het een stuk sneller klaar en heeft Ebro het leven van Nederlandse huishoudens sinds 1954 een stuk makkelijker gemaakt. Inmiddels heeft Ebro Foods NL een rijk assortiment aan heerlijke rijst- en graanproducten die in verschillende soorten en verpakkingen worden aangeboden. Iedereen kan zo gemakkelijk als hij wil een maaltijd bereiden en daarmee helpt Ebro om Nederland gezond, lekker en gevarieerd te laten eten.

Ebro Foods NL timmert goed en succesvol aan de weg. Sterker nog, ook 2020 was een uitstekend jaar. Deels gedreven door Corona, deels gedreven door een goede uitvoering van initiatieven en plannen. Na het vieren van al deze successen, kijk je vervolgens weer vooruit. Hoe nu verder?

Frank Dechering, verantwoordelijk voor de operatie in Nederland, was op zoek naar een sparringpartner die hem kon uitdagen en waarmee hij kon klankborden. Dat vond hij bij BusinessBuilding in de persoon van Bert Baron. Frank wilde weer scherpte krijgen op zijn vizier, door het bouwen van een sterk groeiplan dat richting geeft voor de komende jaren.

Aanpak

In werksessies zijn wij vervolgens gaan bouwen aan een framework voor een nieuw meerjarenplan. Want ambities en goede initiatieven heeft Ebro Foods NL zeker, maar hoe breng je de energie van alle beschikbare middelen bij elkaar, zodanig dat je een goede synergie en een maximale spin-off krijgt? Met het uitschrijven van een nieuwe ambitie en het vaststellen van strategische groeipilaren, hebben wij een duidelijke lijn gebracht in alle plannen en initiatieven. Vervolgens zijn deze vertaald naar hele concrete activiteiten en inspanningen die goed meetbaar zijn. Uiteraard geeft dit een mooie doorvertaling naar persoonlijke doelstellingen en een dashboard om de wekelijkse ontwikkelingen van de inspanningen en resultaten op te volgen.

Resultaten

Een strategisch fundament voor de komende jaren! Het aangegeven framework staat op één pagina waarop het complete plan van Ebro Foods Nederland B.V. staat uitgewerkt. En dat geeft overzicht aan iedereen in de organisatie. Het is daarmee niet alleen een instrument dat de plannen richting geeft, maar vooral een communicatiemiddel dat iedereen overziet en begrijpt. Het team is er vervolgens ook zeer content mee.

Aangezien de ambities meerjarig zijn en de bouwstenen strategische componenten bevatten, is het direct ook voor de komende jaren werkbaar. Dat geeft rust en vertrouwen aan de organisatie. De samenwerking met Bert is zo goed bevallen, dat er al een vervolg is ingepland. Zo blijft Ebro Foods NL de rijstleider van Nederland.

whitepaper toekomst sales en marketing in b2b

Download onze nieuwe Whitepaper

De toekomst van sales & marketing in de B2B-markt

Nu downloaden!

You have Successfully Subscribed!