Donkergroen

We zijn de samenwerking gestart met een commerciële audit, waarbij we de volledige verkoop van Donkergroen hebben doorgelicht. We hebben gekeken naar de mensen, de werkprocessen en de beschikbare data en zo in kaart gebracht wat er goed gaat en wat er beter kan. Ook is in de output van de commerciële audit meegenomen hoe Donkergroen haar groeiambities kan verwezenlijken en de toekomstige verkoopprocessen en methodieken verder kan verbeteren.
Peter Spinder

Donkergroen

Over Donkergroen

Donkergroen is een landelijk werkend bedrijf, soms grensoverschrijdend, met zo’n 750 creatieve groendenkers en -doeners. Een top-3 speler en een familiebedrijf, klaar voor ’the next level’. Zeventien vestigingen, geclusterd in 6 rayons, actief met ontwerp, aanleg en onderhoud van tuinen, terreinen, wijken, speelterreinen, dak- en gevelgroen en binnentuinen voor B2B. Ambitieus, innovatief en gezond. Bevlogen en koersvast op weg naar een duurzame toekomst.

Donkergroen heeft ambities om verder te groeien langs de uitgestippelde missie: het beste, groenste en meest duurzame groenbedrijf van Nederland en België zijn. Dat betekent dat er gestreefd wordt om in 2035 CO2 neutraal te werken met oog en respect voor de mens en de natuur. Innovatie staat dan ook hoog in het vaandel.
Om de groei te verwezenlijken en de veranderende klantwensen goed te kunnen blijven bedienen is voor het commercieel apparaat de hulp van BusinessBuilding ingeroepen.

Samenwerking met BusinessBuilding

We zijn de samenwerking gestart met een commerciële audit, waarbij we de volledige verkoop van Donkergroen hebben doorgelicht. We hebben gekeken naar de mensen, de werkprocessen en de beschikbare data en zo in kaart gebracht wat er goed gaat en wat er beter kan. Ook is in de output van de commerciële audit meegenomen hoe Donkergroen haar groeiambities kan verwezenlijken en de toekomstige verkoopprocessen en methodieken verder kan verbeteren.

Donkergroen is met deze output stevig aan de slag gegaan en heeft BusinessBuilding gevraagd om mee te helpen met de implementatie van een aantal onderwerpen.
Binnen de verkoopafdeling is er een nieuwe regio-indeling gekomen en hebben we samen een klant centrische werkwijze opgezet waarbij de klant centraal staat en goed bediend kan worden. Ook zijn zaken zoals accountmanagement en structuur geïmplementeerd. Het commerciële team heeft middels een coachingtraject de nieuwste salesmanagement methodieken verder weten aan te scherpen.

Tenslotte is er gewerkt om de vaardigheden van het commerciële team op gebied van adviserend verkopen nog verder te vergroten. Donkergroen investeert in haar mensen om de klanten goed te kunnen bedienen, nu en in de toekomst. Tijdens deze trainingen is ook de BusinessBuilding app ingezet en hebben de deelnemers gebruik kunnen maken van de online & e-learning omgeving.
We concluderen beiden dat we een prettige, vruchtbare en inmiddels langdurige samenwerking met elkaar zijn aangegaan.