De afgelopen maanden ben ik succesvol bij diverse acquisitieprojecten betrokken geweest. Wat mij opvalt is dat veel verkopers zeggen geen tijd te hebben voor acquisitie, ze zijn druk met andere verkooptaken. Alsof acquisitie geen belangrijke verkooptaak is, maar acquisitie is voor je organisatie net zo belangrijk als klantcontact, verkoopgesprekken, salesmeetings etc. Daar is wel tijd voor, dus waarom geen tijd voor acquisitie?

De échte reden dat er geen tijd is voor acquisitie, is dat men het niet leuk vindt. Er is namelijk een grote kans dat de persoon zegt geen interesse te hebben. Dat voelt als een afwijzing, dat is niet leuk en daarom doen we het niet. Maar elke klantrelatie start met een eerste contact. Ook relaties die al heel lang klant zijn, zijn ooit met een eerste contact begonnen. Dus begin bij het begin, agendeer acquisitie en leg gewoon allereerst contact met bedrijven die interessant zijn voor jouw organisatie. Vervolgens bouw je dat contact verder uit en zo maak je van een onbekend contact al snel een prille relatie met wie weet ongekende toekomstmogelijkheden.

Wil je sparren over jouw acquisitiemogelijkheden of wil je resultaatgerichte begeleiding? Neem dan contact met mij op mstek@businessbuilding.nl of laat een reactie achter.

Acquisitie, daar maken wij graag tijd voor……