De steeds verdergaande ontwikkeling van de technologie en (online) tooling biedt mooie kansen in het hele koopproces. Een CRM-pakket alleen is niet meer voldoende. Je moet steeds meer inzicht krijgen in het gedrag van de prospect of klant en de fase waarin hij zich bevindt. Een groeiend aantal online tools op gebied van sales en marketing helpt daarbij.

Ook klanten maken dankbaar gebruik van de vooruitgang van de technologie en zijn daardoor nog beter geïnformeerd. Geïnformeerd op het gebied van product en diensten, maar ook over de mogelijke alternatieven. Daarnaast zien ze alles over jouw bedrijf en je medewerkers.

Het koopproces verloopt niet meer lineair en hierdoor is lead nurturing een vak apart. Online tools verschaffen hier de juiste inzichten.

Afhankelijkheid neemt toe

De afhankelijkheid van technologie neemt toe. Wanneer je geen of onvoldoende gebruik maakt van tooling, of niet de juiste online tools kiest, is de kans groot dat je voorbij wordt gestreefd door concurrenten die dit wel goed beheersen.

Er is een ongelofelijke hoeveelheid aan tooling beschikbaar. En de verwachting is dat er de komende jaren nog veel meer beschikbaar komt. Het is belangrijk om de voor jouw doel optimale tools te selecteren. Tools die de juiste inzichten geven in het (ver)koopproces van je product of dienst en de daarbij behorende doelgroepen.

Kostenbeheersing

Tooling is een belangrijk onderdeel van de hele digitale transformatie, maar dit werkt niet alleen maar in je voordeel. De kosten kunnen aanzienlijk oplopen en daarmee neemt de totale cost of sales toe. Dat is op zich niet erg, mits de efficiëntie dusdanig groot is, dat het leidt tot voldoende omzetgroei.

Daarnaast moet tooling op de juiste manier worden toegepast. Marketing en sales moeten goed in staat zijn om met de beschikbare tools te werken. Alleen dan neemt de efficiëntie toe en is de inzet rendabel.

Kortom, het is van groot belang om de juiste tooling te kiezen, deze goed in te richten, passend bij het (ver)koopproces en de betrokken medewerkers goed op te leiden in het gebruik ervan.

Data in de hoofdrol

Ook de rol van data wordt steeds belangrijker in het koopproces. Met de juiste data, en daarmee feitelijke en objectieve inzichten, kan er aanzienlijk effectiever marketing en sales worden bedreven. Beschikbaarheid van de juiste data helpt onder andere in het maken van keuzes in doelgroep segmentatie, productmarktcombinaties en kanaalkeuzes. Daarnaast maakt het marketingcampagnes effectiever. Door de data te verwerken in een goede commerciële dashboarding, krijgen zowel medewerkers als directie de juiste inzichten in geleverde inspanningen, de conversies en opbrengsten.

Ontdek meer trends in de B2B-markt in onze whitepaper over de toekomst van sales & marketing in B2B.

« Terug naar alle artikelen

Master your Business

Stap op 16 mei samen met ons in de wereld van impactvol leiderschap, business sustainabillity en commercieel succes.

Aanmelden

You have Successfully Subscribed!