Commerciële groei is essentieel voor de continuïteit van een bedrijf. En een concrete groeistrategie is meer dan alleen een marketingstrategie. Het is de ruggengraat van je onderneming. Dus, hoe staat het met jouw groeistrategie? Heb jij de stappen die je moet zetten helder in kaart?
Een gedegen stappenplan voor commerciële groei stelt je als bedrijf in staat om uit te breiden. Groeien kan op verschillende manieren. Je kunt o.a. geografisch uitbreiden, nieuwe producten of diensten toevoegen aan je assortiment of investeren in het vinden van nieuwe klanten. Allerlei factoren, zoals de branche waarin je werkt en de markt waarin je je begeeft zijn van invloed op de strategie die je kiest.
De grootste uitdaging: de uitvoering van een groeiplan
Overweeg de beschikbare opties wanneer je een strategie maakt en maak ze onderdeel van je meerjarenplan. Dit klinkt misschien lastig. Want waar te beginnen? Veel ondernemers kunnen niet precies benoemen hoe een gedegen groeiplan er voor hun onderneming uit zou moeten zien. Begrijpelijk, want vaak heb je als directeur al je handen vol aan de dagelijkse leiding. Je hebt meer dan voldoende goede ideeën, maar die komen niet allemaal van de grond. Daarnaast is het vaak lastig om voldoende tijd te creëren om van een afstand rationeel naar je commerciële organisatie te kijken. En áls dat al lukt en je hebt met je managers in een aantal sessies een goed uitvoerbaar plan bedacht, merk je dat pas dan de uitdaging begint: het uitvoeren van het plan. We spreken wekelijks ondernemers bij wie een op zich uitstekend plan na een paar maanden toch in een bureaulade verdwijnt omdat iedereen weer wordt opgeslokt door ‘business as usual’. En dat is zonde.
Jouw commerciële groei creëren
En dat brengt ons bij onze overtuiging. En die is dat het commercieel altijd beter kan. Of je bedrijf nu goed, redelijk of slecht draait op dit moment. We richten ons daarbij altijd op blijvend verbeterde commerciële (sales en marketing) resultaten. Wij bieden kennis, ervaring en hebben sterke focus op het verbeteren van de resultaten. Ons doel is dat na onze tijdelijke aanwezigheid de gemaakte plannen volledig geïntegreerd zijn in de bedrijfsprocessen.
Die resultaten bij onze klanten bereiken we met een club van meer dan 30 door de wol geverfde interim professionals. En met door ons zelf ontwikkelde programma’s en methodieken die zich dagelijks bewijzen in de praktijk. Altijd pragmatisch en vertaald naar concrete acties. Ontdek hoe de Winnende Commerciële Strategie of een van onze andere commerciële programma’s past in jouw bedrijf en hoe we ook jou kunnen helpen met het realiseren van een scherpe commerciële strategie.