Multichannel Acquisitie

Acquisitie blijft een van de meest besproken onderwerpen binnen de commercie. Dit is mede te danken aan het feit dat hier de meeste moeite geleverd moet worden. Acquisitie plegen met een multichannel acquisitie strategie levert 4 keer zoveel op dan een enkelvoudige aanpak. Hier liggen dus fantastische mogelijkheden om meer nieuwe contacten te leggen, meer afspraken te krijgen en meer klanten binnen te halen.

Een succesvolle Multichannel Acquisitie strategie doorloopt de volgende 5 stappen;

  • Bepaal welke groep(en) prospect je gaat benaderen (meest kansrijk)
  • Bepaal welke boodschap je per prospectgroep stuurt
  • Bepaal de kanalen die je gaat inzetten (evt per doelgroep)
  • Hoeveel contacten per kanaal ga je inzetten (nodig om doel te behalen)
  • Welke conversies worden er behaald (meet en verbeter)

Kansrijke prospects

Om zo effectief mogelijk te kunnen werken is het van belang een scherp profiel op te stellen van de groep meest kansrijke prospects. Dit kun je onder andere doen door een profiel te maken van je meest renderende bestaande klanten en dit profiel te vertalen naar prospects.

De boodschap

Niet iedere klant (doelgroep) koopt om dezelfde reden jouw producten of diensten. Zorg er daarom voor dat je goed op de hoogte bent van de exacte koopredenen van jouw klanten.

Hierdoor kan je de boodschap goed afstemmen op de verschillende doelgroepen die je gaat benaderen.

Meerdere kanalen

Stel een juiste mix van verschillende kanalen samen waarmee je gaat communiceren. Hierbij is het van belang dat de verschillende kanalen goed op elkaar aansluiten, zowel qua communicatie boodschap als qua timing.

Zet tenminste 4 verschillende kanalen in en kies daarbij voor een mix van zowel “online kanalen” als “offline kanalen”.

Doen!

Laten we vooral niet vergeten dat bij acquisitie de factor doen de allerbelangrijkste is. Hoe goed je alle hiervoor genoemde elementen ook inricht, het komt er uiteindelijk wel op aan dat je het gaat uitvoeren.

4x meer

Multichannel acquisitie is aanzienlijk succesvoller dan “gewone” acquisitiemethodieken. Hiervoor zijn een aantal verschillende redenen. Doordat de boodschap via verschillende kanalen verstuurd wordt en meerdere malen gestuurd wordt, bereik je de contactpersoon vaker. Daarnaast wordt de boodschap ook eerder als betrouwbaar gezien.

Doordat Multichannel Acquisitie door de mensen die het uitvoeren ook als erg leuk ervaren wordt, blijven zij het ook op de lange termijn echt doen.

Wil jij met je team gegarandeerd nieuwe klanten binnenhalen om een effectieve manier? Dan is deze Multichannel acquisitie methodiek zeer geschikt. Voor meer informatie kan je ons een mail sturen, of op onze website kijken. BusinessBuilding.nl

« Terug naar alle artikelen