Klant aan het woord: Mw Irene Valens, CEO Traffic4U

Klant aan het woord: Mw Irene Valens, CEO Traffic4U

"Het resultaat van deze aanpak is dat de klanttevredenheid en de groei aan nieuwe klanten verder zijn gestegen."

Door: Martin van de Fliert

Irene Valens – Traffic4U

Traffic4u is  een consultancy organisatie die bedrijven adviseert en ondersteunt op het gebied van result driven online marketing. Het bedrijf is in Nederland al bijna 15 jaar de marktleider en beheert inmiddels zo’n 100 miljoen euro mediabudget voor haar klanten. Traffic4u is vanaf het begin af aan pionier geweest op dit gebied en ze heeft zich daarmee gepositioneerd als gewaardeerd partner van veel grote adverteerders, maar ook van bijvoorbeeld Google. Result driven online marketing is het samenspel tussen verkeer genereren voor een website en verkeer converteren op een website. Bij verkeer genereren draait het om de juiste inzet van online marketingkanalen om relevant verkeer naar een website te leiden. Bij verkeer converteren is het doel van deze websitebezoekers daadwerkelijke klanten te maken.irene-valens-traffic4u-businessbuilding-klant

De uitdaging waar Traffic4U begin 2013 voor stond was het herinrichten van de bestaande organisatie. Sales en operatie waren gescheiden en moest veranderen naar een organisatie waarbij commerciële taken door operationele en daarmee inhoudelijk gedreven mensen zouden worden vervuld. Deze uitdaging was een direct gevolg van het feit dat de stakeholders bij haar klanten een steeds meer inhoudelijke rol verwachten van de contactpersonen vanuit Traffic4U en dus ook van het accountmanagement.

Het vraagstuk aan BusinessBuilding was: Kunnen jullie ons helpen bij het inrichten van een organisatiemodel waarbij inhoudelijke mensen met plezier commerciële taken en verantwoordelijkheden uitvoeren en hebben, maar ook de juiste skills krijgen die leiden tot het optimaal bedienen van onze klanten en daarmee een nog hogere klanttevredenheid?

BusinessBuilding is, in de persoon van Martin van de Fliert op interim basis aan de slag gegaan met dit vraagstuk. Aan de hand van het “BusinessBuilding Commercieel Groeimodel” zijn zaken (her)-ingericht zoals: doelgroep segmentaties, het afstemmen van de juiste product-markt combinaties, het onderzoeken en invullen van de juiste oriëntatie kanalen, het optimaliseren van het aantal klantcontactmomenten en het maximaliseren van conversie ratio’s. Naast de procesmatige zaken is er veel tijd en energie gestoken in het trainen en coachen op de juiste commerciële vaardigheden van alle medewerkers die een actieve klantcontact rol kregen.

Het resultaat van deze aanpak is dat de klanttevredenheid en de groei aan nieuwe klanten verder zijn gestegen in 2013. BusinessBuilding heeft er in de samenwerking voor gekozen om een flink deel van haar beloning afhankelijk te maken van het behalen van de ambitieuze groeidoelstellingen van Traffic4U. Dit heeft mede zorggedragen voor de werkwijze waarbij het gezamenlijk doel centraal stond.

Naast het inrichten van optimale werkprocessen en het aanleren van de juiste commerciële- en salesmanagementvaardigheden, hebben alle medewerkers met commerciële taken ook de juiste mindset om mooie resultaten bij en met hun klanten te behalen.