CooperVision Academy

Marco Stolk, General Manager CooperVision Benelux aan het woord

Door: Martin van de Fliert

CooperVision is één van ’s werelds grootste contactlenzen producenten.

CooperVision is één van ’s werelds grootste contactlenzenproducenten.

Onze producten worden in meer dan 100 landen wereldwijd verkocht. Van China tot Europa, van Afrika tot Noord- en Zuid-Amerika verbeteren wij de manier waarop mensen zien.

Wij zijn anders.

We snappen dat geen twee ogen, geen twee klanten en geen twee dagen hetzelfde zijn. We beseffen dat mensen op ons willen kunnen vertrouwen als het gaat om contactlenzen die de beste in hun soort zijn, of het nu onze algemene lenzen zijn of onze specialistische. We vinden dat door met anderen samen te werken en naar ze te luisteren we veel meer kunnen bereiken.

Startsituatie – Marco Stolk van CooperVision aan het woord

Wij wilden voor onze klanten een goede opleiding op het gebied van bedrijfskunde, verkoop & marketing. De ondernemers zijn weliswaar hoog opgeleid en runnen succesvol hun eigen onderneming, maar op het gebied van zaakvoering wordt er vrij weinig aan (vervolg)opleidingen aangeboden. Dit terwijl de huidige marktomstandigheden wel vragen om gedegen kennis en een gedegen aanpak om nieuwe klanten te verwelkomen en goed te kunnen blijven bedienen.

Aanpak

BusinessBuilding heeft in opdracht van CooperVision in Nederland en België een aantal Commerciële Masterclasses gegeven waar ze de optiekondernemers kennis hebben laten maken met het vak verkoop & marketing. In deze masterclasses werd duidelijk dat veel ondernemers erg geïnteresseerd zijn in een verdieping. BusinessBuilding heeft onderzoek gedaan naar de behoeftes van de optiekondernemers en vervolgens een volledig maatwerk gemaakte Academy ingericht. Deze Academy wordt gegeven in groepen van maximaal 15 ondernemers en is verspreid over circa 10 maanden. De onderwerpen die in de Academy aan bod komen tijdens de theoriedagen zijn o.a.: Positionering, klantbeleving, leiderschap, marketing, customer journey, omzetverhoging met bestaande klanten, datadriven verkoop en klantloyaliteit. Steeds wordt een theoriedag opgevolgd door praktijkopdrachten waarbij de ondernemer de geleerde theorie direct in zijn eigen winkel uitvoert en daarvan dus ook direct de resultaten van ziet. De ondernemer heeft tevens de mogelijkheid om tussentijds met de trainer/coach van BusinessBuilding te overleggen.

Resultaat

Het resultaat van deze Academy voor de optiekbranche is zeer goed te noemen. Terwijl er nog verschillende groepen bezig zijn met de Academy, horen we al veel positieve berichten. Ondernemers geven aan dat ze met nieuwe inzichten direct aan de slag kunnen en daarmee positieve resultaten boeken. Er zijn bijna 80 ondernemers in Nederland en België die in 2016 deze Academy volgen. We zullen dan ook in 2017 verder gaan met deze Academy. 

Marco Stolk
General Manager CooperVision Benelux