ChatGPT is de nieuwste AI-tool en niet de missen in het nieuws de laatste tijd. Wat moet je als ondernemer weten over deze AI-tool en hoe kun je het toepassen in B2B-marketing en sales?
Wat is ChatGPT?
Met één druk op de knop kan ChatGPT content van hoge kwaliteit creëren, naar aanleiding van een gestelde vraag. Het is (nog) niet foutloos en heeft een aantal aandachtspunten, maar het biedt ook potentieel voor B2B-marketeers. Bijvoorbeeld om onderzoek te doen of om (delen van) content te schrijven of te vertalen.
Chat GPT maakt gebruik van natuurlijke taalverwerking. Daarom klinkt de inhoud die het produceert als iets dat daadwerkelijk door een persoon is geschreven. Het is niet te vergelijken met eerder versies van AI-chatbots die nog wel eens onhandige teksten of vertalingen produceren en overduidelijk door een machine zijn geschreven. ChatGPT leert van interacties tussen mens en computer en genereert taal die is gebaseerd op het begrijpen van hoe we praten, schrijven en communiceren. De tool is uitgebracht in november 2022 en wint snel aan populariteit. Het produceert vooralsnog vooral relatief korte inhoud in plaats van hele artikelen, webpagina’s of blogs.
B2B Marketingtoepassingen
Een van de toepassingen voor ChatGPT zijn chatbots die worden gebruikt om directe toegang te bieden tot een kennisdatabase, bijvoorbeeld veelgestelde vragen. Maar er zijn meer manieren om AI te gebruiken. Strategische implementatie kan voordelen opleveren, zoals geautomatiseerde verkoopprocessen, het creëren van marketingcontent of het vertalen van content in een andere taal.
Voorbeelden zijn onder meer:
- Hulp bij het schrijven van content. Natuurlijk moet door AI geproduceerde inhoud worden bewerkt en altijd zorgvuldig op feiten worden gecontroleerd, maar ChatGPT produceert supersnel een conceptinhoud voor een campagne of informatie als basis voor het schrijven van een langere tekst.
- ChatGPT creëert eenvoudig content voor posts op sociale media, betaalde advertenties of e-mailcampagnes.
- AI kan in een enkele seconden online relevante antwoorden op elke ingevoerde zin vinden en is daarmee een handige manier om zoekwoorden te verzamelen op basis van een zoekterm.
- Hoewel een professionele vertaling aan te raden is voor belangrijke stukken, kan ChatGPT vrijwel alles herschrijven in een andere taal. Dit is ideaal voor wanneer je een dialoog met een buitenlandse klant wilt aangaan.
B2B Klantenservice
Klantenservice en klantondersteuning zijn van fundamenteel belang voor B2B-bedrijven, dus een betrouwbare, nauwkeurige AI-ondersteunde chatbot zoals ChatGPT kan helpen bij het geven van snelle reacties of taken automatiseren die normaal gesproken tijd kosten. Het implementeren van een kwalitatief hoogstaande AI-livechatbox verbetert de klantenservice en zorgt ervoor dat klanten informatie of updates kunnen opvragen wanneer het hen uitkomt, ongeacht hun tijdzone.
Uiteraard moet je daarbij rekening houden met de beperkingen van ChatGPT. Nieuwe functies moeten uitgebreid worden getest om er zeker van te zijn dat ze de nauwkeurigheid en kwaliteit leveren die een klant verwacht. ChatGPT presteert hierbij substantieel beter dan eerdere AI-chatbots. De tool kan uitstekend worden getraind. Als bedrijf moet je de tool daarbij ‘uitdagen’ om het juiste antwoord op een ingevoerde vraag te geven en het programma consequent corrigeren als het een fout maakt. Zo kun je de juistheid van de door de ChatGPT gegeven antwoorden evalueren, testen en eventuele fouten herstellen voor ingebruikname.
AI kan daarnaast de verkoopopbrengst verhogen door kopers naar het juiste product of de juiste dienst te leiden of door betere opties aan te bevelen. Het bevordert upselling door het gedrag van kopers te volgen en hun ervaring te personaliseren.
Kortom, in de digitale transformatie is ChatGPT een keerpunt in de rol van AI in de samenleving en in het bedrijfsleven. Nu conversatiemogelijkheden aan bijna elk elektronisch apparaat kunnen worden toegevoegd is de verwachting dat we er snel aan zullen wennen om te communiceren met ‘machines’. Goed dus om rekening mee te houden in je strategie!