Je onderneming is gegroeid. Wat ooit begon met een paar mensen, is uitgegroeid tot een bedrijf met meer dan honderd medewerkers en dat brengt heel wat aanpassingen met zich mee. Hoewel de groei geweldig was, was het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Je hebt heel wat groeipijnen moeten doorstaan…
Als je ze niet herkent en onder ogen ziet, kunnen groeipijnen je bedrijf uit koers laten raken. Want verandering en groei brengen uitdagingen met zich mee. Een paar voorbeelden zijn:
- Miscommunicatie
- Het ontbreken van procedures
- Verminderde betrokkenheid
- Onduidelijke prioriteiten
- Een daling van de productiviteit
Elkaar snel opvolgende veranderingen binnen je organisatie kunnen leiden tot onzekerheid bij je medewerkers. Wanneer je team bijvoorbeeld in één klap van twee naar dertig medewerkers groeit, is dat ronduit overweldigend.
Hoe je dit als directeur-ondernemer aanpakt qua leiderschap, maakt het verschil tussen een paar hobbels in de weg of een forse wegopbreking met de bijbehorende vertraging. Gelukkig zijn er manieren om je groeiende team te helpen bij de gewenste aanpassingen.
Een strategie gericht op groei
Het vereist heel wat planning en organisatie om uit te groeien tot grotere onderneming en je strategie moet dit weerspiegelen, van operatie tot personeel.
De SWOT-analyse blijft een goed vertrekpunt. Wat zijn de sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen van je bedrijf? Op basis daarvan ben je in staat een langetermijnplan te maken dat anticipeert op zowel tegenslagen als successen.
Met die analyse kun je beginnen met het uitwerken van doelstellingen en de belangrijkste resultaten. Het werkt efficiënt om je doelen te ontleden in ‘wat’ en ‘hoe’. Het ‘wat’ is je doel, bijvoorbeeld het verbeteren van je commerciële resultaten met een bepaald percentage ten opzichte van het voorgaande jaar. Je ‘hoe’ is je belangrijkste richtlijn. Dit zijn de kwantitatieve benchmarks om je doel te bereiken. Voor het verhogen van je omzet heb je bijvoorbeeld 1,5 keer zoveel leads nodig en moet je salesteam drie keer zoveel acquisitie calls doen.
Voordat je daadwerkelijk aan de slag kunt, moeten je medewerkers het organisatiebreed eens zijn over het uit te voeren werk en de gestelde deadline.
Open communicatiekanalen
Teams, face-to-face meetings, calls… de communicatiemogelijkheden zijn eindeloos. Maar dat betekent niet automatisch dat je medewerkers daadwerkelijk communiceren. Als je teams intensief gaan samenwerken, moeten ze leren hoe ze dat efficiënt kunnen doen. Het is aan jou en je leiderschap om dat voor elkaar te krijgen.
Begin met het faciliteren van manieren om een cross-functionele samenwerking op te bouwen. Je verkoop- en marketingteam komt wellicht al regelmatig bij elkaar, maar worden engineering of service daar ooit bij betrokken? Door te werken aan een optimale samenwerking tussen alle afdelingen, zorg je ervoor dat ze goed blijven samenwerken terwijl ze groeien. De onderlinge informatie stroomt vrijer. Engineering vertelt marketing over een nieuwe productontwikkeling en customer service vertelt engineering over de pijnpunten die zij bij klanten vernemen. Als zo’n communicatiekanaal eenmaal open is, blijft het open. Dat wordt een hulpbron waar je bedrijf op lange termijn profijt heeft.
Als leider is het belangrijk om je mensen aan het praten te krijgen, ook over de minder leuke dingen. Train managers om de diepte in te gaan door de moeilijke vragen te stellen. ‘Waar worstelde je deze week mee?’ of ‘Wat voor werk wil je minder doen?’ geven waardevolle informatie om de echte knelpunten te identificeren en te kijken wat je kunt aanpakken.
Give away your Legos
Een ondernemer moet in een snelgroeiend bedrijf om de zoveel tijd (een deel van) zijn baan weggeven door het delegeren van taken. En bij die taken hoort het weggeven van de bijbehorende verantwoordelijkheid. Het is de enige manier om op een gezonde manier door te gaan met het bouwen aan je onderneming.
De Amerikaanse company builder Molly Graham vergelijkt het met het weggeven van je Lego. Bij de start van je onderneming maak je een bouwwerk van je eigen Legosteentjes. Wanneer je begint te groeien, bouwen anderen met jouw Lego hun eigen bouwwerkjes om je heen. Je instinct kan dan zijn om alle legoblokjes weer terug te pakken, dus je alle taken en verantwoordelijkheden weer toe te eigenen. Maar dat werkt niet op de langere termijn.
Je moet leren om het werk te delen naarmate meer mensen zich bij je team voegen. Door dat werk aan anderen over te dragen, maak je jezelf vrij om het volgende project aan te pakken. En je geeft je team de kans om iets nog groters en beters te bouwen. Het betekent dat je andere mensen vertrouwt met iets waar je om geeft. En vertrouwen gaat veel verder dan die bouwstenen. Door je team in staat te stellen hun eigen beslissingen te nemen en hun eigen bouwwerken te maken, kunnen ze nieuwe ideeën bedenken en zelfstandig gedijen. Die autonomie, zonder micromanagement, is wat je bedrijf nodig heeft om te slagen tijdens het groeiproces.
Lees ook ons artikel ‘Toekomstgericht leiderschap’