Wij zijn er de afgelopen maanden al behoorlijk aan gewend om ook verkoopgesprekken online te voeren. We geven je zes praktische tips om je succes hierbij te vergroten.

Tip 1 – Check vooraf je camera, het geluid, het licht en de omgeving. De voorbereiding doe je altijd voorafgaand aan je gesprek. Als je eenmaal aan het gesprek bent begonnen, wil je geen afleiding hebben door slecht beeld of geluid.

Tip 2 – Ga niet te dicht op de camera zitten. Laat meer van jezelf zien dan alleen je gezicht. Het is een stuk persoonlijker en je laat letterlijk en figuurlijk meer van jezelf zien. Hierdoor ontstaat een betere klik. Hopelijk zie je van jouw contactpersoon ook iets meer dan alleen zijn of haar gezicht.

Tip 3 – Focus tijdens het gesprek goed op je contactpersoon. Kijk hem of haar aan. Dus niet langs het beeldscherm of eroverheen kijken, maar maak oogcontact met je contactpersoon. Dat doe je immers in een fysieke meeting ook.

Tip 4 – Zorg dat je je niet laat afleiden door je omgeving of dingen die op je PC of telefoon gebeuren. Zet andere applicaties uit en leg je telefoon weg. Je contactpersoon merkt het als je afgeleid bent en zal daardoor wellicht zelf ook minder aandacht bij het gesprek houden.

Tip 5 – Beweeg met mate. Je wilt de aandacht van je gesprekpartner vasthouden, dus beweeg en gebruik ook je handen tijdens het gesprek. Doe dit met mate, omdat het erg onrustig kan worden als je te veel heen en weer springt.

Tip 6 – Bij een videogesprek is een krachtige en authentieke elevator pitch nog belangrijker dan in een fysiek gesprek. Online moet deze nog wat korter zijn en heel duidelijk gesproken. Gebruik geen lange zinnen die moeilijk te volgen zijn. En maak het persoonlijk en authentiek.

Natuurlijk komt er nog veel meer kijken bij een succesvol verkoopgesprek, of dit nu online of fysiek is. Wil je weten wat zoal? Of kun je nog meer tips gebruiken? Bel of mail ons en we helpen we je graag.