Onderzoek laat al jaren zien dat medewerkers op de lange termijn niet blijven als ze meer salaris, bonussen of andere extraatjes aangeboden krijgen, ondanks de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Op Nu.nl stond hierover recent een artikel. Het gaf voorbeelden van organisaties die veel aandacht besteden aan hun medewerkers door hen te betrekken bij het bedrijf. Betrokkenheid creëren is een uitstekende manier om verloop tegen te gaan. Wel moet je deze dan vertalen naar het duidelijk maken wat de bijdrage is die de medewerker mag en kan leveren aan de doelen van de organisatie. Individueel of als team. Het enthousiasme dat hierdoor binnen de organisatie ontstaat, is aanstekelijk en heeft een aanzuigend effect op nieuwe mensen.

Voorkomen van personeelsverloop

Het binden en boeien van medewerkers alleen op basis van feestjes, leuke uitstapjes of bbq’s is ook geen motivator om te blijven. Prima dat het gedaan wordt, maar dan voor de teamspirit of om elkaar eens op een andere manier te ontmoeten dan achter het bureau of bij de watertank. Veel meer dan dat biedt het niet. Dit is een beetje het effect van de zogenaamde gouden handboeien: “Tijdens het werk niet zeuren of zaniken en gewoon doen wat er gevraagd wordt.  Binnenkort hebben we weer een leuke bijeenkomst en babbelen we verder.”

Het voorkomen van personeelsverloop heeft dus vooral te maken met de betrokkenheid van medewerkers bij de organisatie, het kunnen werken in een veilige omgeving en werkgeluk. Bovenal heeft het te maken met degene die dit voor de medewerkers bepaalt. En dat zijn de teamleiders, het management of bijvoorbeeld de supervisors.

Duidelijkheid is de key

Wat wordt er dan van een teamleider, een supervisor of het management verwacht? Duidelijkheid waar de organisatie voor staat, concrete actiepunten en tijd & tools om het werk professioneel uit te kunnen voeren. Maar ook, en het is een open deur, het verdiepen in de medewerkers. Hun talenten aanspreken en hun vaardigheden verbeteren. Hen begeleiden in het proces om de doelen te halen. Een enigszins commercieel ingestelde medewerker is al doelgericht, maar het gaat erom hóe hij of zij doelen behaalt. Je op het proces richten is dan belangrijker dan je richten op het doel.

Want door goed te trainen behaal je doelen. Dit is nooit anders geweest. Kijk bijvoorbeeld maar naar de sport. Je wordt geen nummer 1 van de wereld als je niet op de juiste manier getraind en begeleid wordt.  

 Lees ook ons artikel ‘Hoe herken je een betrokken medewerker?’

« Terug naar alle artikelen

Champions League

Presteert jouw commerciële organisatie op Champions League niveau?

Ga naar de Champions League!

You have Successfully Subscribed!