Kun je jezelf als accountmanager nog verder verbeteren? Het antwoord daarop is een volmondig ‘ja’. Met deze 5 verkoopvaardighedentips kan elke verkoper zichzelf overtreffen.

Verkopen is vooral een kwestie van goed luisteren 

Tijdens een goed verkoopgesprek ben je zeker niet primair aan het verkopen. In feite praat je als verkoper veel minder dan je klant. Het doel van je gesprek is om je klant of prospect te laten vertellen over zijn behoeften, welke problemen hij ervaart en waar zijn prioriteiten liggen.

Je ontdekt tijdens je gesprek wat je klant écht nodig heeft waardoor je goed kunt bepalen hoe jouw product aansluit op deze behoefte. Daarnaast laat je zien dat je geïnteresseerd bent in jouw klant en in wat er speelt in zijn wereld. Hierdoor creëer je een band waardoor de prospect sneller voor jouw aanbod zal kiezen; de zogenaamde gunfactor.

Straal enthousiasme en vertrouwen uit 

Je eigen vertrouwen in je verhaal is essentieel om het vertrouwen van je klant of prospect te winnen. Met een onzeker verhaal of een onzekere uitstraling ga je jouw klant niet overtuigen. Zorg er daarom voor dat je positief en enthousiast het gesprek ingaat. Dit doe je door bijvoorbeeld aan fijne feedback van je klanten te denken of aan succesvolle gesprekken die je eerder hebt gevoerd.

Laat oprechte interesse en inlevingsvermogen zien

Als je niet geïnteresseerd ben in je gesprekspartner, kun je geen succesvol verkoopgesprek voeren, dat spreekt eigenlijk wel voor zich. Maar houd er ook rekening mee dat je klant of prospect jouw interesse wellicht met enig voorbehoud aanschouwt: ‘Is deze interesse oprecht of word ik gemanipuleerd?’ Ben jij niet daadwerkelijk geïnteresseerd? Dan is de kans groot dat jouw prospect dat snel aanvoelt en dat zal niet resulteren in een succesvol verkoopgesprek.

Natuurlijk kun je niet in alle onderwerpen even geïnteresseerd zijn, maar er is altijd een kapstok te vinden die wél jouw belangstelling heeft. Haak daarop in.

Ken je verkoopargumenten van binnen en van buiten

Nu je weet hoe je oprecht luistert naar je klant en je in hem of haar kunt inleven, komen we toe aan je verkoopargumenten. Uiteraard ken je deze op je duimpje voor je aan je verkoopgesprek begint.  Dit is vooral een kwestie van een goede voorbereiding en daarnaast oefenen. Je kunt de propositie van je aanbod uitstekend vertalen. Daarnaast ken je niet alleen de eigenschappen van je product, maar je kunt deze ook uitstekend vertalen naar voordelen voor jouw klant of prospect. Verkoop je bijvoorbeeld zonnepanelen? Dan is jouw product niet de hele installatie ervan, maar wel de rendementsvoordelen die de panelen opleveren en het feit dat jouw klant iets goeds kan doen voor onze planeet.

Adviserend verkopen 

Stap uit de rol van verkoper pur sang en ga naast je klant staan als adviseur. Adviseer je klant op basis van zijn of haar daadwerkelijke behoefte. Leg de nadruk niet per se op verkopen op de korte termijn.

Wees creatief en denk na over hoe jouw product of dienst kan bijdragen aan het succes van jouw klant, ook al is dat niet meteen op dat moment zelf. Op deze manier bouw je aan een langetermijnrelatie die je uiteindelijk het meeste rendement oplevert.

Vergroot je verkoopvaardigheden in de Sales Academy

BusinessBuilding geeft Sales Academy’s waarin accountmanagers zich kunnen ontwikkelen op het gebied van de nieuwste verkoop- en marketingmethodieken en verkoopvaardigheden. Meer weten? Kijk op sales academy

« Terug naar alle artikelen