Succesvol & Gelukkig 2015 !

Door: Martin van de Fliert, Jan Flipsen, Andre de Wilde, Anton van de Ven, Thessa van Rhee, Rijnder Schaap, Cees Brouwer, Marjolijn Bos, Peter Haagmans, Twan Sprenkels, Joan Willemse, Bart Stribos, Lian Gebhardt, Jeroen van der Loos, Jan Hezemans, Bas Dorsman, Roel Driessen, Marieke van Stek - van Maanen, Rob Stoopman, Sjef de Graauw, Bernard van der Vloed, Peter Zandvliet

gelukkig-succesvol-2015-businessbuildingNog maar kort geleden wensten we elkaar een en succesvol 2015. En? Hoe staat het ervoor, gaan uw doelstellingen voor een succesvol 2015 uitkomen?

Het tweede kwartaal is zo goed als voorbij.

Is het u al volkomen helder of 2015 succesvol afgesloten gaat worden?

De markt trekt aan

Gelukkig gaat het veel bedrijven beter dan vorig jaar en vertrouwen veel ondernemers erop dat dit jaar beter wordt dan vorig jaar. De commercieel actiefste periode hebben we bijna achter de rug. <lees verder>

In de zomervakanties is het rustig en na half december gebeurt er commercieel bij de meeste bedrijven ook niet veel spectaculairs meer.

Dat betekent dat als je nu 60% of meer van de verkoopplanning gerealiseerd hebt, de kans groot is dat ook jouw bedrijf in 2015 gelijk of hoger uitkomt dan in 2014. Dat is natuurlijk wel afhankelijk van o.a. de markt waar je in opereert en de lead-times. En als het goed is, is dat natuurlijk al verwerkt in de jaarplanning.

Goed gevoel…?

Gevoel en een positieve instelling zijn prettig en vaak ook een prima kompas. Maar soms is “zeker weten” toch ook wel fijn… Durf je nu, in de laatste week van mei, als commercieel verantwoordelijke al de omzet op 31 december 2015 te garanderen aan de eigenaar van je bedrijf? Dat zal die best fijn vinden, want ook wij zijn ondernemers en weten dus maar al te goed target halen of overheen gaan, een groot verschil maakt voor de ondernemers bonus.

Op naar de bonus?

Nu is de tijd om even afstand te nemen van de dagelijkse hectiek. Om misschien de vakantie voor te bereiden, maar zeker ook om te meten of je inderdaad commercieel boven target zit. Om in kaart te brengen waar extra inspanning geleverd moet worden voor de beste resultaten. En als zo de lijnen uit te zetten hoe je dat voor elkaar gaat boxen. Aan welke knoppen moet jij draaien om de verkoop resultaten voor 2015 nu al veilig te stellen?

Harder werken?

Of misschien zelf “nog” harder werken? Wij geloven er niet in dat harder werken de enige remedie is voor het verbeteren van resultaten. Natuurlijk is er soms winst te halen, maar als je 20% meer omzet wilt, is de oplossing niet alleen 20% harder werken. Als dat al mogelijk zou zijn.

Ik raad u aan om te kijken of je de commercie ook slimmer aan kan pakken. Of zoals een klant van mij zei: “als ik nu kijk naar hoe wij de commercie bedreven, klooiden we eigenlijk maar wat aan…”. Zo erg was het natuurlijk niet echt, maar er waren wel blinde vlekken. Daardoor bleef wel omzet liggen. 

Resultaten 2015 nu al zeker stellen!

Mijn advies: kijk bijvoorbeeld naar de commerciële collega’s. Hoe zijn hun focus en mind-set, en werkt iedereen aan dezelfde doelen? Is iedereen bezig met de juiste dingen en op de juiste momenten? Is van iedereen de conversie maximaal? Als je scherp kijkt, is iedereen dan volledig met zijn commerciële taken bezig?

Kritisch naar je commerciële structuur kijken levert vaak quick wins op. Is de verkoopstructuur nog zoals die ooit is ingericht of kan die inmiddels beter? Welke activiteiten worden ondernomen om de omzet te vergroten? Worden die gemeten en heb je er inzicht in?

En nog belangrijker, wordt de sales effectief aangestuurd en op de juiste KPI’s en cijfers? Want dan heb je niet alleen inzicht of je voor- of achter-loopt, maar kan je nu ingrijpen om de omzet voor 2015 veilig te stellen. Door aan die knoppen te draaien die het verkopen leuker, makkelijker en effectiever maken.

Alles komt goed

En mocht u er zelf geen tijd of zin hebben om te kijken waar uw commercie slimmer kan, dan is het vertrouwen op de stijgende markt natuurlijk een veel gebruikte optie. Als je dat niet durft, kan je een professionele buitenstaander vragen om met je mee te kijken. Om goede tips te kunnen geven hoeft die niet eens slimmer te zijn dan u, zijn grote voordeel is dat hij niet gehinderd wordt door de blinde vlekken van uw bedrijf. Bel of mail mij, ik ga er graag met u over in gesprek.

Verder naar een winstgevend 2015 !!