Quick Scan Wil jij weten hoe goed jouw commerciële organisatie is neergezet? Vul onderstaande vragen in en krijg direct een goed beeld. Daarna ontvang je van ons ook nog eens terugkoppeling met advies waar je direct op kan verbeteren. Naam* Bedrijfsnaam* FunctieCEOCommercieel DirecteurOverig DirectieSector* B2B B2C Aantal medewerkers (fte) - totaal* Aantal medewerkers (fte) - marketing & sales* E-mailadres* Telefoon (optioneel) Vul onderstaande vragen in (circa 3minuten):Vraag 1Zijn er in jouw bedrijf overeengekomen doelen en kpi’s waardoor alle afdelingen doelgericht en optimaal kunnen samenwerken?* Ja Nee Noem de 3 belangrijkste kpi’s*Is er in het MT functioneel overleg gericht op de evaluatie van de behaalde resultaten?* Ja Nee Vraag 2Is er een strategisch plan met een heldere visie en missie voor de komende 2-3 jaar?* Ja Nee Zijn alle leden van het MT actief betrokken bij het tot stand komen van het strategisch plan, zodat het een goed draagvlak heeft?* Ja Nee Is er een jaarplan waarvan alle medewerkers inhoudelijk op de hoogte zijn?* Ja Nee Vraag 3Is er een Intranet met ICT programma’s die uniform zijn ingericht zodat er in de gehele organisatie adequaat inzicht is in alle relevante bedrijfsgegevens?* Ja Nee Is er een CRM systeem beschikbaar waarin alle relevante informatie van prospects en (ex)klanten beschikbaar is?* Ja Nee Gebruiken en beheren alle afdelingen hun eigen gegevens die onderling worden afgestemd?* Ja Nee Vraag 4Is er in het MT een toekomst gerichte Management Business Review op basis van wederzijds vertrouwen in de gegevens?* Ja Nee Hoe is die review vormgegeven?*Is er in het MT functioneel overleg gericht op de evaluatie van de behaalde resultaten.* Ja Nee Vraag 5Is het commercieel management in staat om de criteria te geven waarop de ‘golden’ klanten en prospects te segmenteren zijn naar belang voor de organisatie?* Ja Nee Noem de 2 belangrijkste criteria*Is duidelijk aan welke doelgroepen in de toekomst de organisatie het meeste gaat verdienen?* Ja Nee Vraag 6Is het commercieel management zich bewust van de verschillende koopmotieven, behoeftes van alle Product/Markt-Combinaties (PMC’s)?* Ja Nee Noem de belangrijkste PMC en het daarbij behorende belangrijkste koopmotief.*Is duidelijk aan welke doelgroepen in de toekomst de organisatie het meeste gaat verdienen?* Ja Nee Vraag 7Wordt er van uit het commercieel management gestuurd op het verschil in doelmatigheid en rendement van de verschillende oriëntatiekanalen?* Ja Nee Noem het belangrijkste oriëntatiekanaal voor de grootste groep klanten.*Wordt er gewerkt met een verkoopkanalenmix?* Ja Nee Worden de in te zetten verkoopkanalen aangepast aan het koopgedrag van de verschillende doelgroepen?* Ja Nee Vraag 8Stuurt het commercieel management op basis van de overtuiging dat meer juiste contacten leidt tot meer omzet?* Ja Nee Wat is het optimale aantal commerciële contactmomenten per jaar voor een goede klant?* Minder dan 12 Ca. 12 - 50 Meer dan 50 Vraag 9Is het commercieel management er van overtuigd dat een betere kwaliteit bij alle contactmoment resulteert in een hoger rendement?* Ja Nee Door welke maatregelen kan de conversie bij jullie nog worden verbeterd?* Ondersteuning funnel management Verbeteren verkoopvaardigheden (individueel) Dashboard evaluatie tijdens sales meetings Aanpassen klant contactstrategie (Online) marketing ondersteuning leadgeneratie Aanbod op PMC niveau aanpassen Heeft iedere verkoper een verkoopfunnel en verkoopdashboard?* Ja Nee Vraag 10Het commercieel management weet en meet de concrete ratio’s per fase in de funnel* Ja Nee Het commercieel management ondersteunt de verkopers bij het identificeren van extra verkoopkansen uit cross- of upselling* Ja Nee Het commercieel management weet waarom bestaande klanten vertrekken en de organisatie leert daarvan* Ja Nee