Quick Scan Wil jij weten hoe goed jouw commerciële organisatie is neergezet? Vul onderstaande vragen in en krijg direct een goed beeld. Daarna ontvang je van ons ook nog eens terugkoppeling met advies waar je direct op kan verbeteren. Naam*Bedrijfsnaam*FunctieCEOCommercieel DirecteurOverig DirectieSector* B2B B2C Aantal medewerkers (fte) - totaal*Aantal medewerkers (fte) - marketing & sales*E-mailadres* TelefoonVul onderstaande vragen in (circa 3minuten):Vraag 1Zijn er in jouw bedrijf overeengekomen doelen en kpi’s waardoor alle afdelingen doelgericht en optimaal kunnen samenwerken?*JaNeeNoem de 3 belangrijkste kpi’s*Is er in het MT functioneel overleg gericht op de evaluatie van de behaalde resultaten?*JaNeeVraag 2Is er een strategisch plan met een heldere visie en missie voor de komende 2-3 jaar?*JaNeeZijn alle leden van het MT actief betrokken bij het tot stand komen van het strategisch plan, zodat het een goed draagvlak heeft?*JaNeeIs er een jaarplan waarvan alle medewerkers inhoudelijk op de hoogte zijn?*JaNeeVraag 3Is er een Intranet met ICT programma’s die uniform zijn ingericht zodat er in de gehele organisatie adequaat inzicht is in alle relevante bedrijfsgegevens?*JaNeeIs er een CRM systeem beschikbaar waarin alle relevante informatie van prospects en (ex)klanten beschikbaar is?*JaNeeGebruiken en beheren alle afdelingen hun eigen gegevens die onderling worden afgestemd?*JaNeeVraag 4Is er in het MT een toekomst gerichte Management Business Review op basis van wederzijds vertrouwen in de gegevens?*JaNeeHoe is die review vormgegeven?*Is er in het MT functioneel overleg gericht op de evaluatie van de behaalde resultaten.*JaNeeVraag 5Is het commercieel management in staat om de criteria te geven waarop de ‘golden’ klanten en prospects te segmenteren zijn naar belang voor de organisatie?*JaNeeNoem de 2 belangrijkste criteria*Is duidelijk aan welke doelgroepen in de toekomst de organisatie het meeste gaat verdienen?*JaNeeVraag 6Is het commercieel management zich bewust van de verschillende koopmotieven, behoeftes van alle Product/Markt-Combinaties (PMC’s)?*JaNeeNoem de belangrijkste PMC en het daarbij behorende belangrijkste koopmotief.*Is duidelijk aan welke doelgroepen in de toekomst de organisatie het meeste gaat verdienen?*JaNeeVraag 7Wordt er van uit het commercieel management gestuurd op het verschil in doelmatigheid en rendement van de verschillende oriëntatiekanalen?*JaNeeNoem het belangrijkste oriëntatiekanaal voor de grootste groep klanten.*Wordt er gewerkt met een verkoopkanalenmix?*JaNeeWorden de in te zetten verkoopkanalen aangepast aan het koopgedrag van de verschillende doelgroepen?*JaNeeVraag 8Stuurt het commercieel management op basis van de overtuiging dat meer juiste contacten leidt tot meer omzet?*JaNeeWat is het optimale aantal commerciële contactmomenten per jaar voor een goede klant?*Minder dan 12Ca. 12 - 50Meer dan 50Vraag 9Is het commercieel management er van overtuigd dat een betere kwaliteit bij alle contactmoment resulteert in een hoger rendement?*JaNeeDoor welke maatregelen kan de conversie bij jullie nog worden verbeterd?* Ondersteuning funnel management Verbeteren verkoopvaardigheden (individueel) Dashboard evaluatie tijdens sales meetings Aanpassen klant contactstrategie (Online) marketing ondersteuning leadgeneratie Aanbod op PMC niveau aanpassen Heeft iedere verkoper een verkoopfunnel en verkoopdashboard?*JaNeeVraag 10Het commercieel management weet en meet de concrete ratio’s per fase in de funnel*JaNeeHet commercieel management ondersteunt de verkopers bij het identificeren van extra verkoopkansen uit cross- of upselling*JaNeeHet commercieel management weet waarom bestaande klanten vertrekken en de organisatie leert daarvan*JaNee