De nieuwe succesvolle salesmanager

Is uw beste verkoper ook een goede salesmanager?

Door: Marjolijn Bos

Is uw beste verkoper ook een goede salesmanager?

Uw topverkoper heeft een uitermate goede kennis van de producten en diensten, weet als geen ander de weg binnen uw organisatie en heeft de sympathie van collega’s. De markt en de concurrenten zijn het speelveld waar geen geheimen bestaan. Het sluiten van de beste deal die perfect aansluit bij de behoeften en wensen van de klant is het belangrijkste doel. Dat de verkoper het nogal eens nalaat om het CRM systeem op tijd en nauwkeurig in te vullen wordt door de vingers gezien. Kwartaal na kwartaal prijkt dezelfde naam bovenaan de verkooplijst. Bij de wekelijkse salesmeeting zijn alle collega’s benieuwd naar de nieuwe succesverhalen.

Uw verkoper is er helemaal klaar voor. Zodra de gelegenheid zich voordoet is het tijd voor de volgende carrière stap. Van de één op de andere dag is het zover. De huidige salesmanager heeft aangekondigd een uitdaging elders aan te gaan. De concurrent nota bene. Er is geen tijd te verliezen. Het werk moet overgedragen worden en de voormalig salesmanager moet zo snel mogelijk op non actief gezet worden. Het leven van de succesvolle, resultaatgerichte, ambitieuze topverkoper verandert drastisch. 

de-nieuwe-succesvolle-salesmanager-businessbuilding

Herkenbaar?

Ontvang onze modellen direct per e-mail

Wij plaatsen onze hele modellen bibliotheek online. Regelmatig voegen we nieuwe toe. Vul je gegevens in en ontvang deze modellen automatisch per email.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vervolg de nieuwe succesvolle salesmanager

  • De uren op de weg worden ingeruild voor spreadsheets en het CRM systeem.
  • Afspraken bij klanten komen sporadisch voor en maken plaats voor bilateraal overleg.
  • De wekelijkse salesmeeting wordt aangevuld met MT vergaderingen.
  • De agenda’s van collega’s zijn net zo belangrijk als die van de Salesmanager zelf.
  • Het accountplan maakt plaats voor een verkoopplan voor de hele salesorganisatie.
  • Collega’s veranderen in ondergeschikten die minder vertrouwelijke dingen delen dan voorheen.
  • De succesverhalen veranderen in motivatie gesprekken.
  • Van vaardigheden beheersen naar het overdragen ervan en aanleren van nieuwe.

Overstappen van verkoop naar management is een grotere verandering die vaak wordt onderschat. Als de omzet achterblijft missen we de beste verkoper die het altijd waarmaakte omdat deze nu salesmanager is. Een dubbele uitdaging om het tij ten positieve te keren.

Salesmanagement is een vak

Met de juiste werkwijze en structuur wordt de totale jaartarget van het team tot de kleinst mogelijke stappen vertaald zodat een plan per team of per persoon ontstaat. Euro’s worden gekoppeld aan inspanningen zodat iedereen het waarmaakt. Plannen worden gekoppeld aan acties en waar nodig bijgestuurd. Coachend leidinggeven in balans van hart en hard op een gestructureerde manier.

Het is een uitdaging om het beste uit de mensen te halen, heldere doelstellingen te formuleren, ieders ambities en leerpunten te kennen. Weten wat ze willen, op de juiste manier begeleiden en meegaan naar klant bezoeken. Dit alles om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de bedrijfsdoelstellingen welke de mensen waar moeten maken. Het is tijd voor het creëren van de juiste mindset, het ontwikkelen van vaardigheden, analyseren van de verkoopafdeling en bepalen hoe het team van verkopers zo efficiënt mogelijk ingezet kan worden om het beste commerciële resultaat te behalen.

Uw topverkoper moet leren om met de juiste begeleiding een excellente salesmanager te worden. Uitermate goede kennis van de markt, producten en diensten en de eigen organisatie is al aanwezig. Op weg om als geen ander te ontdekken wat ieder teamlid beweegt, collega’s aan te sturen en te motiveren. Het toepassen van de juiste managementstijl die perfect aansluit bij de behoeftes en wensen van de medewerkers is een belangrijk doel, net zoals het meedenken op strategisch niveau. Het CRM systeem wordt een onmisbaar middel om analyses en efficiënte rapportages te maken. De nieuwe salesmanager bevindt zich in een uitdagend speelveld waar steeds minder geheimen zullen bestaan. Kwartaal na kwartaal zal het resultaat stijgen. Collega’s kijken uit naar de wekelijkse sales meeting in nieuwe interactieve format waarbij ze hun eigen succesverhalen kunnen delen.

Het commercieel groeimodel van BusinessBuilding biedt iedere salesmanager, met of zonder jarenlange ervaring, de mogelijkheid om de beste commerciële resultaten te behalen. 

Met o.a. dit model verbetert Marjolijn Bos commerciële resultaten van salesmanagers bij toonaangevende organisaties. Wil je dit model per e-mail ontvangen en als salesmanager aantoonbaar beter presteren of is het wellicht geschikt voor een collega? Ontvang dit model per e-mail.

Ontvang onze modellen direct per e-mail

Wij plaatsen onze hele modellen bibliotheek online. Regelmatig voegen we nieuwe toe. Vul je gegevens in en ontvang deze modellen automatisch per email.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wil je aantoonbaar succesvol presteren en een betere salesmanager worden? Bel of mail dan, dan nemen we contact met je op.

Auteur: Marjolijn Bos, partner bij BusinessBuilding. mbos@businessbuilding.nl 06-23960472.