New Business Consultant inhuren of New Business training volgen?
Waarom een New Business Consultant inhuren, of je sales medewerkers een New Business training laten volgen? Je organisatie kan om verschillende redenen behoefte hebben aan een New Business Consultant (die een New Business training geeft)
Waarom een New Business Consultant inhuren, of je sales medewerkers een New Business training laten volgen?
We beschrijven de mogelijke redenen:De huidige salesprocessen van je onderneming leveren niet de beoogde resultaten op.
- Je gaat nieuwe (digitale) kanalen aanboren en wil New Business Development inzetten om het rendement van deze kanalen te maximaliseren.
- Je wil de traditionele manier van verkopen omzetten in een verkoopproces van deze tijd.
Wat is een New Business Consultant?
Om uit te leggen wat een New Business Consultant is, is het belangrijk om te begrijpen wat New Business Development inhoudt. New Business Development werd in de begindagen vooral gedefinieerd als het bewerken van nieuwe focusmarkten, of het samenwerken met andere bedrijven om markten beter te bedienen. Vandaag de dag heeft New Business Development (of Sales Development) een andere betekenis. Namelijk het inzetten van commerciële krachten — New Business Developers — die ‘voorwerk’ doen voor Sales. New Business Developers hebben het vinden, benaderen en kwalificeren van leads als taak. In conversaties met prospects en leads pushen zij niet de producten of diensten van de organisatie, maar helpen zij de prospects in hun zoektocht naar de juiste oplossing voor hun uitdagingen. Adviserend verkopen dus.
Meer deals sluiten door een New Business Consultant of New Business training.
Door gedurende het aankoopproces van de potentiële klant de helpende hand te bieden, maken New Business Developers een connectie met leads. Deze leads worden op enig ogenblik overgedragen aan Sales. De bewerkstelligde connecties en kwalificaties stellen de Accountmanagers vervolgens in staat met de juiste, warme leads in gesprek te gaan — en daardoor meer deals sluiten. De scheiding tussen New Business Development en Sales is cruciaal voor een toekomstbestendig verkoopmechanisme: grondig voorwerk wordt steeds belangrijker in commerciële processen. De Accountmanager heeft niet de tijd — en soms ook niet de vaardigheden — om deze explorerende taken zelf uit te voeren.
Een New Business Consultant of New Business training zorgt voor een gestroomlijnd verkoopproces.
De functie van een New Business Consultant is er vooral op toegespitst om een gestroomlijnd verkoopproces voor je organisatie in te richten. De samenwerking tussen New Business en Sales is hierin cruciaal. Van een organisatie die een modern verkoopmechanisme ambieert worden andere commerciële zaken gevraagd. Zeker voor organisaties die louter op een traditionele manier verkopen kan deze transitie uitdagend zijn. Waar moet je tenslotte beginnen als je accountmanagers of commercieel verantwoordelijken nooit eerder op deze gescheiden manier gewerkt hebben? Een New Business Consultant helpt je bij de commerciële transformatie van je onderneming, vaak middels een New Business training.
In staat zijn met de juiste leads in gesprek te gaan – en daardoor meer deals sluiten.
Wat houdt een New Business Training in?
Een New Business Consultant helpt de commerciële afdeling van je organisatie dus op weg met een New Business training. In een New Business training worden onder andere de volgende vraagstukken behandeld.
Onderwerpen die tijdens een New Business training worden behandeld:
- Waar begint de transitie van oud naar nieuw proces? Welke stappen zetten we als eerst?
- Hoe worden leads gekwalificeerd? Wat zijn de selectie- en kwalificatiecriteria voor een lead?
- Hoe pakken de New Business Developers het onderzoeken en benaderen van prospects aan?
- Welk proces moet er voor de New Business Developers worden ingericht om zoveel mogelijk met prospects in contact te komen?
- Op welke (digitale) kanalen komen de New Business Developers in contact met prospects en leads?
- Welke templates en processen worden ingericht voor de opvolging van leads?
- Welke informatie dienen de New Business Developers sowieso over een lead te vergaren?
- Wanneer is een lead een Sales Qualified Lead (SQL)?
- Wanneer is een lead een Sales Accepted Lead (SAL)?
- Wanneer is de overdracht van een lead tussen New Business Development en Sales?
- Welke afspraken maken New Business Development en Sales over de overdracht van leads?
- Worden deze afspraken gedocumenteerd? Zo ja, waar?
- Welk (softwarematig) proces wordt er ingericht om de overdracht van leads te faciliteren?
- Gaat de organisatie werken met CRM software? Zo ja, welke CRM software past het beste bij de organisatie?
- Wat zijn de commerciële doelstellingen?
- Welke targets worden er gedefinieerd?
Aan de slag met New Business Development
Als je zelf aan de slag wil gaan met New Business Development is het belangrijk dat je de basis begrijpt. Zoals je hebt kunnen lezen ligt adviserend verkopen aan de basis van New Business Development. Om je verder op weg te helpen met New Business Development hebben wij een kennisdocument over adviserend verkopen geschreven.
Zoals je ziet gaat een goede implementatie van New Business Development gepaard met een gestroomlijnd proces. Om een goede implementatie van New Business Development binnen je organisatie te realiseren kan het verstandig zijn een New Business Consultant in te huren. Met een New Business Consultant en bijbehorende training weten New Business Developers en Accountmanagers direct wat er van hun verwacht wordt. Taken, verantwoordelijkheden en processen zijn helder; doelen en targers worden duidelijk geformuleerd.