Klantonderzoek: Aandacht is goud waard

Door: Andre de Wilde

Regelmatig voeren wij klantonderzoek uit voor onze opdrachtgevers. Hierbij hebben wij meerdere methodieken, altijd met de juiste verdieping in de vraagstelling waardoor de kern goed naar boven komt. Voor alle duidelijkheid, dat zijn dus geen enquêtes. Wij voeren telefonische onderzoeken uit en wij voeren klantpanels uit. Bij deze laatste versie gaan we met een selecte groep klanten een aantal uren in gesprek waarbij de gesprekken een hoogwaardig en diepgaand niveau bereiken. Bij de telefonische onderzoeken gaan we aan de slag met een brede groep klanten (vaak ook allemaal). En als het mogelijk is benaderen we ook de prospects waar de offerte is verloren en spreken we ook met klanten die vertrokken zijn. Door deze benadering krijgen we een zeer goed beeld van de cruciale factoren waarom klanten bij uw organisatie kopen, hoe tevreden ze zijn en wat ze graag nog veranderd willen zien. Ook creëren we inzichten in de oriëntatie- en aankoopprocessen, de belangrijkste argumenten om voor uw organisatie te kiezen waardoor de toekomstige acquisitie weer effectiever uitgevoerd kan worden. Maar ook waarom ze niet voor uw organisatie of offerte gekozen hebben, wat ze daarin hebben gemist. Waarom ze na jarenlang trouwe klant geweest te zijn, zijn vertrokken naar de concurrent. En, wellicht het belangrijkste: de verkregen informatie is volledig objectief. Het zal dus voor de interne organisatie makkelijker zijn om de uitkomsten van het onderzoek te verwerken. Last but not least; alle klanten zullen de aandacht waarderen. Aandacht is immers nog steeds de belangrijkste reden om te blijven (of bij gebrek ervan te vertrekken). Meer weten hoeveel een klantonderzoek voor u organisatie oplevert? Neem dan contact met ons op.