Salesmodel

Storytelling

Storytelling staat voor het vertellen van verhalen om de betrokkenheid bij de ‘luisteraar’ te vergroten. Storytelling maakt dat de boodschap gemakkelijker te begrijpen is. Het draagvlak wordt daardoor logischerwijs groter bij degene die het verhaal aanhoort, en vervolgens met (meer) enthousiasme doorvertelt. Dat kunnen we ook uitstekend toepassen op ons dagelijkse en zakelijke bestaan. Met onder andere dit model verbeteren we commerciële resultaten. Wil je altijd als eerste op de hoogte zijn van onze laatste modellen en deze modellen per e-mail ontvangen?

Storytelling en het brein

Storytelling is het vertellen van geloofwaardige verhalen die relevant zijn voor de doelgroep en die ervoor zorgen dat er een samenhang tussen gebeurtenissen ontstaat. Deze verhalen zorgen ervoor dat de doelgroep (complexe) informatie begrijpt, de informatie onthoudt en dat er een emotionele band ontstaat.

Storytelling heeft op het brein een krachtige werking. Een verhaal is voor ons brein namelijk makkelijk te verwerken, het is boeiend en is een logische manier om kennis te verwerken. Zelfs saaie en moeilijke informatie wordt beter onthouden als het in verhaalvorm wordt aangeboden. Verhalen dragen bij aan de gewenste verandering, omdat ze een inspiratiebron kunnen zijn voor medewerkers. 

 

The ‘why’

Effectieve communicatie (en leiderschap) ontstaat door het ‘waarom’ als uitgangspunt te nemen in plaats van het ‘hoe’ en ‘wat’. Slechts enkelen zijn goed in staat om uit te leggen ‘waarom’ ze er zijn.

Storytelling:  4 bouwstenen en 5 ‘geboden’

De vier belangrijkste bouwstenen voor storytelling zijn herkenbaarheid, oproep tot avontuur, dreiging en verbeeldingskracht.

De 5 ‘geboden’ bij Storytelling zijn:

  1. Make me care (motivation)
  2. Take me with you! (promise)
  3. Be intentional! (strive)
  4. Let me like you! (be human)
  5. Delight me! (redemption)

Valkuilen in de praktijk

De valkuilen die wij in de praktijk zien, zitten in het ontbreken van de authenticiteit. Zomaar een verhaal vertellen is geen storytelling. Gevolg: de toehoorders (opdrachtgevers of medewerkers bijvoorbeeld) geloven je niet en haken dus ook niet aan bij je doel. 

Een tweede valkuil is dat men te veel blijft redeneren vanuit het ‘wat-niveau’. Gevolg is dat je de eerste stap (het eerste ‘gebod’) mist en dat je toehoorders afhaken bij je verhaal.

Conclusie

Storytelling is onmisbaar bij het “binden en boeien” van je gesprekspartner. Of dat nou een (potentiële) opdrachtgever is, of medewerkers die in een verandertraject meegenomen mogen worden. Geïnteresseerd in hoe je dit in jouw organisatie kunt toepassen? We horen het graag!

Nu downloaden

Bent u benieuwd of een Interim Commercieel Directeur bij uw organisatie resultaat kan boeken?

Neem dan contact op met één van onze partners of stuur een mail

whitepaper toekomst sales en marketing in b2b

Download onze nieuwe Whitepaper

De toekomst van sales & marketing in de B2B-markt

Nu downloaden!

You have Successfully Subscribed!