Salesmodel

De vier neuro-communicatiestijlen  

Ieder mens is verschillend, en onze uiteenzetting over vier neuro-communicatiestijlen, gebaseerd op de verschillende breinen, helpt je te begrijpen waarom. Het geeft je inzicht in je eigen voorkeuren en prioriteiten en in die van de mensen om je heen. Dat helpt je in het effectiever samenwerken met anderen. Immers: jezelf begrijpen is daartoe altijd een eerste stap. 

Dit vindt zijn oorsprong in de neurowetenschap en baseert zich op de resultaten van tests die daadwerkelijk “in het brein” hebben gekeken door middel van (onder andere) MRI-technieken.  

Neuro-communicatiestijlen

Het brein kent 4 delen, en ieder deel heeft een eigen gedrags- en communicatiestijl en heeft op die manier invloed op het dagelijks gedrag van ieder mens. De vier stijlen zijn:

  • instinctieve stijl
  • emotioneel-energetische stijl
  • rationele stijl
  • reflectieve stijl

Alle stijlen zijn even waardevol en geen enkele stijl is beter dan de andere. Allen kennen hun eigen waarde en hun eigen valkuilen. Daarnaast is iedereen is een ‘mix’ van alle vier de stijlen. Bij de meeste mensen voeren echter één of twee stijlen de boventoon. Werken met deze vier stijlen geeft je handvatten om andermans gedrag beter te begrijpen én om te zien hoe deze kan en zal afwijken van je eigen gedrag.

Met het begrijpen en toepassen van deze vier stijlen kun je de kwaliteit van relaties in je (werk)omgeving verhogen. Het is ook belangrijk om te onthouden dat we binnen een paar seconden switchen van het ene gedrag naar het andere.

Valkuilen in de praktijk

Te vaak zien we in de praktijk dat gesprekken met medewerkers, opdrachtgevers en anderen in onze omgeving gevoerd worden vanuit de eigen communicatiestijl. Vaak omdat we ons niet bewust zijn van die stijl en zeker niet van de impact die die stijl kan hebben op de ander en op het gesprek. We houden te weinig rekening met wat voor persoon de ander is en hoe hij of zij het gesprek zou kunnen ervaren. Gevolg: Het resultaat van het gesprek is niet bevredigend, en je vraagt je af waar het ‘mis’ is gegaan. Je had immers zo’n goed idee?!

Herkenbaar gedrag

Categoriseren van het gedrag is ondanks bovenstaande zinvol, omdat het ons helpt er bewuster mee om te gaan, en het ons handvatten geeft om relatief gemakkelijker relaties te bouwen met de mensen om ons heen.

Medaille met keerzijde

Iedere stijl heeft (natuurlijk) sterke punten, maar zeker ook valkuilen en uitdagingen. Iedere stijl brengt kansen om te verbinden met de mensen om je heen, maar ook bedreigingen om ze juist ‘kwijt te raken’. Als we onze voorkeursstijl teveel gebruiken, bijvoorbeeld als we moe of gestrest zijn, worden de uitdagingen zichtbaar.

Interactie van stijlen  

Als we weten dat ieder mens verschillend is, dan wordt het op de juiste manier goed communiceren met elkaar automatisch lastiger. Allereerst is het van belang dat je je eigen vier stijlen op een rij zet van stijl 1 tot en met 4. Daarnaast verdient het aanbeveling om ook anderen te vragen hoe ze jou ervaren. Je eigen resultaten kunnen immers beïnvloed zijn door je eigen wensen en ideeën (‘hoe wil ik gezien worden?’) en daardoor niet een volledig juiste weergave zijn.  

Op deze wijze zijn er in de interactie met anderen dus ook stijlen ‘naast elkaar te leggen’. Op deze manier maak je snel inzichtelijk waar overeenkomsten in gedrags- en communicatiestijlen zitten, en waar de verschillen. Als de eerste stijlen overeenkomen, zullen de gesprekspartners over het algemeen weinig moeite hebben elkaar te vinden in het gesprek. Als dat gebeurt bij de tweede stijl, is de kans op een gemakkelijk gesprek ook zeer reëel. Echter, als ze niet overeenkomen, wordt het voor beiden zoeken naar de mogelijkheden. Het is zaak dat beide personen zoveel als mogelijk op eenzelfde stijl uitkomen; voor een goede communicatie dient er dus door beiden een effort te worden gedaan.

Ons neuro-communicatiestijlenmodel opent een wereld aan mogelijkheden op het gebied van leidinggeven, gesprekken voeren en teamsamenstelling en -analyse. We vertellen je graag meer!

Nu downloaden

Bent u benieuwd of een Interim Commercieel Directeur bij uw organisatie resultaat kan boeken?

Neem dan contact op met één van onze partners of stuur een mail

whitepaper toekomst sales en marketing in b2b

Download onze nieuwe Whitepaper

De toekomst van sales & marketing in de B2B-markt

Nu downloaden!

You have Successfully Subscribed!