Salesmodel

Business Model Canvas

Het Business Model Canvas is ontwikkeld door Alexander Osterwalder c.s.,  geïnspireerd door het werk van Johnson en Christensen gepubliceerd in de Harvard Business Review in 2010.

Met o.a. dit model verbeteren we commerciële resultaten. Altijd als eerste op de hoogte zijn van onze laatste modellen en deze modellen per e-mail ontvangen ?

Het visueel inzichtelijk maken van het business Model van een bedrijf en in teamverband kunnen werken aan verbetering is hierbij het sterke punt.  Het Canvas is momenteel zeer populair, omdat het handzaam is en een gemeenschappelijke taal voor strategie en innovatie biedt. Hierdoor kunnen bedrijven in allerlei sectoren ideeën testen en een betere dialoog voeren over het effect van noodzakelijke veranderingen in hun onderneming.

De 9 bouwblokken van het Business Model Canvas

Een business model beschrijft in concept hoe een organisatie waarde creëert, distribueert en winst maakt. De 9 bouwblokken zijn:

  • Doelgroepen/segmenten
  • Klantrelaties/netwerk
  • Waarde creatie/value proposities
  • Klantervaring/kanalen
  • Cashflow
  • Kostenopbouw
  • Allianties/partners
  • Bedrijfsmiddelen
  • Primaire processen

De afstemming tussen deze bouwblokken vormt de basis voor de winstgevendheid van een onderneming in haar doelstelling om waarde te creëren voor haar klanten.

 

Wanneer is een onderneming toe aan een nieuw business model

Er zijn grofweg vijf strategische redenen om het huidige business model te herzien:

  1. Het model is niet toereikend om potentieel nieuwe klantsegmenten te bedienen en/of te expanderen naar nieuwe geografische locaties.
  2. De mogelijkheid om te kapitaliseren op nieuwe technieken waarom heen nieuwe diensten geleverd kunnen worden
  3. Het bereiken van concurrentievoordeel in marktsegmenten waar er een verschuiving ontstaat van exclusief naar massa product/dienst
  4. Het afschermen van de concurrentie
  5. Het kunnen vervullen van veranderende behoeften van klanten.

Teamwork

Het werken met een business model canvas geeft dus belangrijke inzichten in de potentieel noodzakelijk veranderingen die nodig zijn om het concurrentievermogen van een onderneming op peil te houden en daarmee de winstgevendheid. Het visuele aspect zorgt voor participatie en buy-in van de stakeholders.  Het is echter een eerste stap in de transformatie van een onderneming.

Voor het ontwikkelen van de benodigde competenties en implementatie van een bijbehorend sales model zijn andere instrumenten beschikbaar. Hiervoor kan je onder andere gebruik maken van modellen en methodieken zoals:

  • Klant migratiematrix
  • Klantverloop – cijfermatige inzichten
  • Potentiematrix
  • Accountplannen
  • Account Based Selling
  • Buyer Persona (prospect profiling)

 

Valkuilen uit de praktijk

In de praktijk komen wij een aantal valkuilen tegen tijdens het opstellen en het gebruik van het business model canvas. Een aantal benoemen we hieronder, zodat je deze kunt voorkomen.

  • Bij onvoldoende inzicht in het huidige business model, is het effect van de voorgestelde verbeteringen minder meetbaar.
  • De participanten moeten enigszins vaardig zijn in het genereren van nieuwe idee-en en een beeldende manier van werken hebben.
  • Vaak wil men te veel tegelijk aanpakken waardoor het resultaat diffuus wordt.

 

Conclusie

Het business model canvas is een zeer waardevol model om de essentiële functies van een bedrijf in kaart te brengen en de consequenties van strategie-wijziging en procesverbeteringen door te nemen. Voor een goede uitvoering en implementatie hiervan is het aan te raden gebruik te maken van een gespecialiseerd bureau.

Nu downloaden

Bent u benieuwd of een Interim Commercieel Directeur bij uw organisatie resultaat kan boeken?

Neem dan contact op met één van onze partners of stuur een mail