Klantgericht leiderschap in B2B: Bouwen aan langetermijnrelaties
In B2B speelt klantgericht leiderschap een belangrijke rol in het krijgen en houden van een mooi klantportfolio. Het verschuiven van een productgerichte werkwijze naar een klantgerichte aanpak is essentieel om duurzame klantrelaties op te bouwen. Klantgericht...
Innovatie: zo blijf je relevant voor je klanten
Wil je nu en in de toekomst relevant zijn voor je klanten, dan is innoveren essentieel. Dat is een bekend gegeven. Maar hoe combineer je als directie je dagelijkse business, gericht op de kortere termijn, met het bepalen van de richting waarin je je organisatie op de...
Zo verbeter je de betrokkenheid van werknemers
Tegenwoordig vertrouwen organisaties meer dan ooit op de inzet en betrokkenheid van hun medewerkers. Maar hoe verbeter je die betrokkenheid? In de praktijk blijken de principes niet zozeer ingewikkeld, maar ze moeten wél prioriteit krijgen. Volgens diverse...
Inspirerend en motiverend leiderschap
Met de vakantieperiode achter de rug gaan we weer met volle moed en energie ertegenaan. Afgelopen jaar in dezelfde periode was met de aanhoudende pandemie al een onzekere tijd. Maar waarmee we nu geconfronteerd worden, hadden we met z’n allen niet kunnen voorspellen....
Ben jij een leider of een manager?
Wanneer je in een managementfunctie terecht komt, bijvoorbeeld doordat je doorgroeit binnen je bedrijf, ben je niet automatisch ook een goede leider. Logisch, want in die capaciteit heb je nog geen ervaring opgedaan of in die vaardigheden ben je nog niet getraind. In...
Toekomstgericht leiderschap
Wat zijn de kwaliteiten van toekomstgerichte leiders? Er is een aantal algemene eigenschappen en vaardigheden die volgens ons bij leiders uitstekend op peil zouden moeten zijn: Kritisch denken Nieuwsgierigheid Emotionele intelligentie Technisch inzicht Kritisch denken...
Wanneer blijven medewerkers?
Onderzoek laat al jaren zien dat medewerkers op de lange termijn niet blijven als ze meer salaris, bonussen of andere extraatjes aangeboden krijgen, ondanks de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Op Nu.nl stond hierover recent een artikel. Het gaf voorbeelden van...
De B2B-klantverwachting anno nu
Je klanten zijn niet meer blindelings loyaal aan jouw merk. Elke ervaring moet opnieuw naar verwachting zijn en liever nog de verwachting overstijgen. Een goed aanbod met een redelijke prijs en een prima klantenservice? Die zijn zeker nog noodzakelijk, maar niet meer...
Altijd 1001 dingen te doen?
Als directeur-ondernemer heb je ongetwijfeld 1001 dingen te doen. Van het bedenken en uitwerken van leuke en goede ideeën tot en met diverse belangrijke en minder belangrijke activiteiten. Maar te veel van het goede maakt dat er onvoldoende uitkomt. En dat jij als...