Jaar & Actieplan 2014

Door: Andre de Wilde

We zijn al weer stevig aan de slag in 2014. Na het jaar 2013 is er bij veel bedrijven weer behoefte aan groei. Groei in nieuwe klanten en omzet, groei in winstgevendheid. Hopelijk werkt u met een jaar- en/of actieplan, welke vertaald is naar de benodigde inspanningen en activiteiten om deze doelstelling ook daadwerkelijk te behalen. Wij geven u graag een aantal tips mee om maximaal rendement te behalen met en zelfs door het Jaarplan. Zodat het dit jaar niet alleen bij een theoretisch plan blijft (welke in de lade met goede voornemens belandt), maar een plan wat leidt tot inzichten en de juiste activiteiten. Stel uzelf onder andere de volgende vragen:

  • Wie zijn onze meest waardevolle klanten (winst per klant, volume per klant, hoe lang blijft klant bij ons)? En, hoe en waar kunnen we meer van dat soort klanten vinden?
  • Waarom kopen de klanten eigenlijk bij ons?
  • Hoe zijn afgelopen jaar de nieuwe klanten bij ons terecht gekomen, hoe hebben ze ons gevonden. En/of hoe hebben wij hen gevonden?
  • Hoeveel contactmomenten hebben we met prospects in onze wensdoelgroep? Hoeveel contactmomenten zijn er nodig voordat de eerste bestelling gedaan wordt? Hoeveel contactmomenten hebben we met onze bestaande klanten?
  • Wat zijn de verschillende conversies binnen onze verkoopprocesstappen? (hoeveel opdrachten komen voort uit x aantal offertes). Hoe krijgen we deze conversie omhoog?

En dan natuurlijk de volgende stap: het doorvertalen van de antwoorden op deze vragen naar acties en beleid voor komend jaar. Wie doet hoeveel, wat en vooral wanneer? Hierover schreven we al eerder in onze nieuwsbrief. Dit is een zeer belangrijk onderdeel, anders verdwijnt het plan met alle goede bedoelingen erbij in de la, zonder dat er wat mee gebeurt. Uiteraard is dit slechts één onderdeel van een scherp jaar- en/of actieplan. Wilt u het hele plan, of heeft u vragen hierover, neem contact met ons opnemen door hier te klikken. Plannen maken betekent wat ons betreft: nadenken voordat je in actie komt om zodoende maximaal rendement en resultaat te behalen. Een plan is bij ons nimmer een theoretisch document wat in de lade verdwijnt.