Jaar & Actieplan 2012

Door: Andre de Wilde

Jaar- & Actieplan 2012

We zijn alweer beland in het laatste kwartaal van 2011. Dat betekent dat er veel aandacht uitgaat naar het behalen van de resultaten van het 4e kwartaal, maar ook dat het Jaarplan, Actieplan 2012 opgesteld moet worden. Wij geven u graag een aantal tips mee om maximaal rendement te behalen met en zelfs door het Actieplan en/of Jaarplan.

Stel uzelf de volgende vragen:

  • Wie zijn onze meest waardevolle klanten (winst per klant, volume per klant, hoe lang blijft klant bij ons)? En, hoe en waar kunnen we meer van dat soort klanten vinden?
  • Waarom kopen de klanten bij ons?
  • Hoe zijn het afgelopen jaar de nieuwe klanten bij ons terechtgekomen, hoe hebben ze ons gevonden. En/of hoe hebben wij hun gevonden?
  • Hoeveel contactmomenten hebben we met prospects in onze wensdoelgroep? Hoeveel contactmomenten zijn nodig voor de eerste bestelling? Hoeveel contactmomenten hebben we met onze bestaande klanten?
  • Wat zijn de verschillende conversies binnen onze verkoopprocesstappen (hoeveel opdrachten komen voort uit x aantal offertes)?

actieplan-2012-businessbuildingVergeet vervolgens niet ook de antwoorden op deze vragen door te vertalen naar acties en beleid voor het komende jaar. Wie doet hoeveel, wat en vooral wanneer? Een onderwerp waar we al eerder over schreven in onze nieuwsbrief. Het is dan ook een zeer belangrijk onderdeel van het opstellen van een actieplan. Sla je deze stappen over, dan verdwijnt het plan met alle goede bedoelingen erbij in de la zonder dat er wat mee gebeurt.

Uiteraard is dit slechts één onderdeel van een scherp actieplan. Wilt u informatie over het hele plan of heeft u vragen, neem dan contact met ons op door hier te klikken. Plannen maken betekent wat ons betreft: nadenken voordat je in actie komt om zodoende maximaal rendement te behalen. Een plan is bij ons nimmer een theoretisch document dat in de la verdwijnt.