Interim sales manager nodig? De selectiecriteria.

Interim sales manager nodig? En u wilt weten wat belangrijke selectie criteria zijn? Dit zijn volgens BusinessBuilding de belangrijkste pijlers:

  • Is uw interim sales manager in staat om trainingen te geven?
  • Is uw interim sales manager een commercieel zwaargewicht? Waar blijkt dat uit?
  • Is uw interim sales manager in staat om een gestroomlijnde samenwerking tussen marketing en sales te realiseren?
  • Is uw interim sales manager bekend met bewezen sales modellen?

Interim sales manager nodig binnen uw organisatie?

Door omstandigheden kan het zijn dat uw organisatie behoefte heeft aan een interim sales manager. Uw huidige sales manager is bijvoorbeeld niet langer werkzaam binnen uw organisatie, of treedt binnenkort uit dienst. Het kan ook zijn dat uw organisatie een herstructurering of reorganisatie ondergaat, nieuwe processen gaat implementeren, of andere commercieel gerelateerde aanpassingen gaat doorvoeren. In dergelijke situaties is een interim sales manager cruciaal. Hij of zij kan de commerciële transitie van uw organisatie in goede banen leiden.

Selectiecriteria voor een goede interim sales manager

Als u ervoor kiest om een interim sales manager in te zetten om veranderingen binnen uw organisatie zo soepel mogelijk te laten verlopen, is het belangrijk om te weten waar u op moet letten bij het invullen van de positie. U doet er goed aan uw potentiële interim sales manager te beoordelen op onderstaande criteria.

Stel uzelf de volgende vragen:

  • Is mijn (interim) sales manager communicatief vaardig? Legt hij of zij op een duidelijke, directe en prettige manier contact met collega’s?
  • Is mijn (interim) sales manager in staat om trainingen te geven aan de sales medewerkers? Kan ik van hem of haar een pro-actieve coaching on the job verwachten?
  • Is mijn (interim) sales manager een commercieel zwaargewicht? Uit welke ervaring en bijbehorende resultaten blijkt dit? Wat is zijn of haar track record? Is er tijdens deze werkzaamheden omzetgroei of rendementsstijging gerealiseerd?
  • Is mijn (interim) sales manager bekend met bewezen modellen als bijvoorbeeld het Business Model Canvas en de Potentie Matrix? In hoeverre is hij of zij in staat om de sales funnel zo in te richten dat de acquisitie van mijn organisatie effectiever wordt?
  • Is mijn (interim) sales manager erop ingesteld om een gestroomlijnde samenwerking tussen marketing en sales te realiseren? Is hij of zij voldoende op de hoogte van de huidige online marketingtechnieken?
  • Heeft mijn (interim) sales manager verstand van goed getimede leadopvolging? En weet hij of zij hoe effectief gebruik te maken van CRM?
  • Heeft mijn (interim) sales manager sterke strategische competenties? Is mijn (interim) sales manager in staat zijn of haar visie om te zetten in een efficiënte commerciële strategie?
  • Is mijn (interim) sales manager analytisch sterk? Kan hij of zij de huidige situatie van mijn organisatie — en de aanstaande wijzigingen in die situatie — goed in kaart brengen?
  • Is mijn (interim) sales manager vaardig genoeg om deze wijzigingen te implementeren? Gaat hij of zij gestructureerd te werk, om zodoende een soepel transitie proces te realiseren?
  • Zorgt mijn (interim) sales manager voor een goede borging nadat de werkzaamheden en arbeidstermijn er opzitten? Is het voor zijn of haar opvolger — en de overige commerciële medewerkers — duidelijk wat de nieuwe koers is?

De beoogde resultaten van een interim sales manager

Als u bovenstaande vragen stellig met ‘ja’ kunt beantwoorden heeft u een (interim) sales manager gevonden die bij de behoeften van uw organisatie past. U mag van deze (interim) sales manager de volgende resultaten verwachten, afhankelijk van de behoefte van uw organisatie:

  • Stevige omzet en rendementsgroei;
  • Een sterk gemotiveerd verkoopteam;
  • Een gespreid bed voor de salesmanager die het weer overneemt;
  • Optimaal ingericht commerciële werkprocessen;
  • Een goede samenwerking tussen sales en marketing;
  • Door een optimale en gestructureerde acquisitie zijn er nieuwe klanten binnengekomen;
  • Iedereen werkt met de nieuwste verkoop en marketing technieken;
  • Alle medewerkers zijn getraind en maximaal vaardig;
  • De conversies zijn inzichtelijk en transparant met slimme dashboarding;
  • Alle commerciële medewerkers presteren optimaal;
  • Inzichten in de rendementen per oriëntatie en verkoopkanaal

Een uitgelicht sales model voor een interim sales manager: de Potentie Matrix

Een van de modellen die uw beoogde interim sales manager zou moeten kennen is de Potentie Matrix. De Potentie Matrix is een model waarmee uw interim sales manager de potentie van klanten en/of prospects in kaart kan brengen — om daar vervolgens een gericht verkoopbeleid op in te richten. De Potentie Matrix is uitermate geschikt om een snelle en gerichte verbetering van uw commerciële resultaten te realiseren. Lees meer over dit effectieve sales model en download het Potentie Matrix (sales) kennisdocument.

Nu u weet wat de belangrijkste selectie criteria zijn voor een interim sales manager, dan weet u dat:

  • Uw interim sales manager een stevige omzet en rendementsgroei zal realiseren.
  • Uw interim sales manager zorgt voor een gespreid bed voor de salesmanager die het weer overneemt.
  • Uw interim sales manager een optimale samenwerking tussen sales en marketing heeft bewerkstelligt.
  • Uw interim sales manager ervoor gezorgd heeft dat de potentie maximaal benut wordt door het gebruiken van bijvoorbeeld de potentie matrix.

Ook betere commerciële resultaten behalen met BusinessBuilding?

Kiest u voor BusinessBuilding, dan kiest u voor interim sales managers die beschikken over een hands-on aanpak gericht op direct resultaat. In relatie met de doelstellingen voor het komende kwartaal is dat wel zo prettig.