Een betrokken medewerker is blij met zijn of haar baan. Hij is enthousiast, gemotiveerd en gedreven om de langetermijndoelen te behalen. Zonder de aanwezigheid van betrokken medewerkers in de organisatie is het onmogelijk om een ​​succesvol bedrijf te runnen. Ze zijn bekwaam in hun werk en houden rekening met het belang van klanttevredenheid. Om de betrokken medewerkers in je organisatie te achterhalen, kan je letten op positieve signalen. We noemen in dit artikel 10 tekenen van betrokken medewerkers.

1. Passie en Energie

Betrokken medewerkers doen datgene waar hun passie ligt en doen dit goed. Ze zijn attent richting hun omgeving, stralen positieve energie uit en gaan graag uitdagingen aan. Bovendien zijn ze enthousiast en zijn ze meer dan bereid om nieuwe dingen te leren, waardoor ze kunnen groeien. Ze hebben het gevoel dat hun werk er echt toe doet.

2. Goede besluitvormingsvaardigheden

Betrokken medewerkers hebben goede beslissingsvaardigheden. Ze zijn slagvaardig, oplossingsgericht en weten beslissingen te nemen die de organisatie ten goede komen. Ze zien het grote plaatje van hoe dingen moeten werken. Voor hij met een project aan de slag gaat, heeft een betrokken medewerkers alle benodigde informatie al verzameld. Hij gaat door met een project als hij concludeert dat het de organisatie ten goede komt.

3. Verbeterde prestaties

Betrokken medewerkers leveren bovengemiddelde prestaties. Ze zijn enthousiast over hun werk en genieten van hun dagelijkse verantwoordelijkheden. Wanneer je medewerkers het gevoel hebben dat de baan perfect voor hen is, gaan ze een stap verder om een taak te volbrengen. Dit leidt tot hogere prestaties en dat vergroot weer de betrokkenheid. Een mooie synergie.

4. Flexibiliteit

Betrokken medewerkers zijn adaptief. Ze kunnen zich snel aanpassen aan veranderingen. Met hun vernieuwende denkwijze en positieve instelling weten ze zaken aan te pakken. Ze lokaliseren waar veranderingen nodig zijn en werken dienovereenkomstig. Door dit te doen, bereiden ze zich eenvoudig voor op de algemene veranderingen die binnen de organisatie blijven plaatsvinden.

 5. Behulpzaam voor groter belang

Betrokken medewerkers zijn niet alleen bezig met hun werk, maar helpen ook anderen. Voor hen is het belangrijkste doel het behalen van succes voor de organisatie. En als ze iemand zien worstelen met hun werk, bieden ze een helpende hand. Ze zien het grotere belang. Dit verhoogt niet alleen het moreel van de werknemers, maar verhoogt ook de teambinding. Zo creëer je een positieve werkcultuur waarin medewerkers omzien naar elkaar.

6. Discipline

Betrokken medewerkers zijn gedisciplineerd in vrijwel elk aspect van hun werk. Ze hebben een juiste houding, respecteren anderen, houden hun planning aan en voltooien hun werk binnen de deadline.

7. Communiceert effectief en efficiënt

Betrokken medewerkers communiceren effectief zodat ze hun tijd zo efficiënt mogelijk kunnen gebruiken. Ze werken samen met anderen en geven heldere informatie zodat elke medewerker begrijpt wat zijn rol is. Bovendien luisteren ze naar anderen en respecteren ze hun standpunt.

 8. Zelfvertrouwen

Betrokken medewerkers hebben zelfvertrouwen. Ze hebben een duidelijk beeld van wat hun werk van hen vraagt. Ze erkennen hun sterke punten en proberen aan hun zwakke punten te werken. Ze zijn bekwaam en capabel, wat hen het vertrouwen geeft om uitzonderlijk te presteren. Bovendien hebben ze een positieve houding en aanpak bij het opstarten van elk project of elke taak. Ze hebben een goede strategie en zijn er vast van overtuigd dat alles in hun voordeel zal uitpakken. Dit stelt hen in staat om zichzelf en anderen te motiveren en ook om organisatiedoelen te bereiken.

9. Teamplayers

Betrokken medewerkers staan ​​open voor samenwerking. Ze geloven in teamwork en de wens om succes te behalen zonder enige tekortkomingen. Met de hulp van verschillende mensen helpen deze medewerkers de productiviteit en prestaties van het personeel te verhogen.

 10. Leergierig

Betrokken medewerkers staan altijd ​​open om te leren. Ze maken er een gewoonte van om voortdurend nieuwe dingen te leren en opnieuw te leren. Anderzijds moedigen ze ook anderen aan om nieuwe manieren van werken te ontdekken. Op deze manier openen ze allerlei mogelijkheden om zich verder te bekwamen in hun werk. Bovendien kunnen ze ervaring opdoen waardoor ze hun vaardigheden kunnen benutten.

Hoe beïnvloedt de betrokkenheid van medewerkers je bedrijfsresultaten?

Je weet nu hoe je een betrokken medewerker herkent. Maar wat nu als jij deze signalen niet terugziet bij (een deel van) je medewerkers? Hoe groot is de invloed van de betrokkenheid van medewerkers eigenlijk? Zeer groot, zo blijkt uit verschillende onderzoeken:

  • Niet-betrokken werknemers kosten) bedrijven tot miljarden euro’s per jaar.
  • Bedrijven met een hoge medewerkersbetrokkenheid zijn 21% winstgevender.
  • De productiviteit van betrokken werknemers is 44% hoger dan alleen tevreden werknemers.
  • 70% van de werknemers is niet betrokken op het werk.

Optimale betrokkenheid van werknemers creëren?

Er is dus werk aan de winkel als je een gebrek aan betrokkenheid merkt binnen jouw organisatie. Benieuwd wat BusinessBuilding voor je kan betekenen in het ontwikkelen van betrokken en vaardige medewerkers? Mail ons dan op info@businessbuilding.nl of bel ons op
088 – 0111 333 om eens vrijblijvend te sparren.

« Terug naar alle artikelen

Champions League

Presteert jouw commerciële organisatie op Champions League niveau?

Ga naar de Champions League!

You have Successfully Subscribed!