Als bedrijf ben je er nooit zeker van hoe lang een klant bij je blijft. Daarom moet je continu en consequent stappen ondernemen om je te blijven onderscheiden. Want we weten allemaal dat een klant werven zo’n vijf keer meer kost dan het behouden van een klant. Om commercieel te groeien is het dus een uitstekend idee om je te focussen op je huidige klanten.

Stap extra

Doe een stapje extra. En als je het gevoel hebt dat je dat al doet: doe er nóg eentje. Wees bereid om die extra inspanning en investering te doen om je product of dienst aantrekkelijker te maken. Met net dat beetje extra kun je hét verschil maken voor je klant. We leven in een belevingseconomie. Je moet je klanten een complete ervaring aanbieden. Niet slechts je product of dienst. Wanneer je bijvoorbeeld autoverzekeringen verkoopt, bied je daarnaast een app waarmee je klanten in drie eenvoudige stappen een schade kunnen melden. Of je laat zien waar de dichtstbijzijnde schade- of sleepbedrijven zijn gevestigd.

Kortom, overtref de verwachtingen. Maak indruk op je klanten door meer te geven dan ze verwachten.

Adviseur

Met bovenstaande extra service laat je je klanten bovendien zien waar je het over hebt. Je biedt ze een complete oplossing voor hun probleem. En dat is waar klanten naar op zoek zijn. Klanten willen optimaal gemak. Ze gaan liever niet naar meerdere plekken om hun probleem op te lossen. Ze zien jou graag als adviseur of expert in jouw vakgebied. Zorg er daarom voor dat je een totaaloplossing kunt aanbieden met aanvullende producten of diensten, eventueel in samenwerking met een partnerbedrijf.

Wees proactief en zet altijd de eerste stap

Als je een mogelijkheid tot verbetering ziet in je levering of dienstverlening aan een bepaalde klant, wees dan proactief in het zetten van stappen en doe dit voordat de klant het merkt. Je creëert binnen je eigen organisatie een proactieve cultuur door werknemers actief aan te moedigen om met nieuwe ideeën te komen in hun expertisegebieden en eventuele verbeteringen meteen te bespreken.

Persoonlijke aandacht

Elke klant voelt zich graag speciaal, dat is in B2B niet anders dan in B2C. Zorg dus dat je klant zich gewaardeerd voelt. Dat lukt alleen als je je hele team meekrijgt hierin. Welke werknemer je klant ook aan de lijn krijgt, hij moet dezelfde waardering voelen.

Maak de ervaring met jouw bedrijf of dienst persoonlijk. Hoe persoonlijker de service, hoe beter de klantervaring. Je klant wil het gevoel dat je hem en zijn problemen oprecht kent. Na afronding van de opdracht of na aankoop kun je bijvoorbeeld een bedankmail sturen of bellen om te informeren hoe jouw dienst of product bevalt.

Blijf communiceren, want uit het oog is uit het hart. Blijf je klanten triggeren met informatie waarmee je hem helpt. Daarmee bevestig je steeds weer dat ze de juiste keuze hebben gemaakt door met jou in zee te gaan.

 

Lees ook ons artikel ‘Afscheid nemen van een klant. Durf jíj het aan?

« Terug naar alle artikelen

Champions League

Presteert jouw commerciële organisatie op Champions League niveau?

Ga naar de Champions League!

You have Successfully Subscribed!