Je wilt je bedrijf laten groeien. Maar je weet niet exact waar je moet beginnen. Wij begrijpen dit. Het is ook iets wat we regelmatig terug horen uit de markt. Want duurzame groei heeft richting en structuur nodig. En welke route moet je dan volgen? En hoe weet je daarnaast hoe je structureel de juiste route volgt?
Elke commerciële groeistrategie is maatwerk
Een groeistrategie is een gedetailleerd actieplan dat is opgesteld om je bedrijfsresultaten te verbeteren. Effectieve groeistrategieën zijn specifiek, meetbaar en gericht op permanente verbetering. Geen twee groeistrategieën zijn precies hetzelfde. Ze zijn maatwerk, afhankelijk van het bedrijf, de specifieke doelen van het bedrijf en de middelen die je beschikbaar hebt om de strategie te implementeren.
Wel zijn er algemene overeenkomsten tussen de verschillende strategieën. Zo moeten de gestelde doelen haalbaar en meetbaar zijn. ‘Ik wil mijn bedrijf laten groeien’ is dus geen slim geformuleerd doel, want het vertelt je niet in detail wat je wilt of waar je wilt zijn over een bepaalde tijd. Je doel is altijd concreet: ‘Ik wil dit boekjaar een winst van € 110.000 – 10% hoger dan de winst van het afgelopen jaar’. Vervolgens ga je zo’n jaardoel opdelen in subdoelen, bijvoorbeeld ‘Deze maand wil ik € 100.000 aan nieuwe inkomsten genereren’. Omgezet in concrete acties kan dit bijvoorbeeld betekenen dat het salesteam minimaal 200 acquisitie momenten doet en 35 bestaande relaties contact.
Componenten voor het ontwikkelen van een succesvolle commerciële groeistrategie
Het ontwikkelen van een groeistrategie vraagt om coördinatie tussen verschillende afdelingen, waaronder marketing en sales. Alle betrokkenen moeten begrijpen waar ze naartoe werken en waarom, evenals wat er van hen wordt verwacht in het proces. Om succesvol te zijn in je strategie, moet je overwegen welke facetten de bedrijfsgroei aanzienlijk beïnvloeden. Dit zijn er ongetwijfeld veel, wij noemen er hier vier veel voorkomende.
1. Waardeproposities en stappen voor bedrijfsgroei
Om uit te breiden, moet je als bedrijf je bereik bij bestaande doelklanten vergroten en nieuwe klanten verwerven. Hiervoor moet je voor je bedrijf een waardepropositie ontwerpen die duidelijk aangeeft wat je doet en waarom klanten jou nodig hebben.
2. Merkrelevantie en klantervaring
Zelfs de meest bekende merken ter wereld zijn ooit helemaal opnieuw begonnen. Dus hoe zijn ze een van de grootste namen op de markt geworden? Door relevantie bij klanten op te bouwen en een onderscheidende en geïntegreerde klantervaring te leveren. Een merk bouwen is veel meer dan een logo. Je merk moet worden herkend door zijn waarden en door hoe klanten je ervaren en die beide moeten worden benadrukt in je commerciële groeistrategie.
3. Richt op bedrijfsgroei op de lange termijn
Alleen gefocust zijn op het heden en de korte termijn is nooit een goed idee. Je moet tijd en energie steken in het nadenken over waar de wereld naartoe gaat en wat het betekent voor je klanten, partners, medewerkers, etc. Je groeistrategie helpt je om goede beslissingen te nemen voor de toekomst van je bedrijf.
4. Uitbreiden naar het nieuwe: markten, klantsegmenten en meer
De kernactiviteit van je bedrijf moet solide zijn voordat je grote expansiestappen maakt. Het schetsen van doelen voor de langere termijn helpt je echter om de stappen te bepalen die je moet nemen en je voortgang onderweg te meten. Zie het als een plattegrond. Quick wins en kleine successen kunnen mijlpalen zijn die je naar het langetermijndoel leiden om uit te breiden naar andere markten of segmenten.
Het ontwikkelen van een groeistrategie brengt je veel. Wel kost het een flinke portie van je tijd en aandacht omdat het een proces op maat is en omdat het een objectieve blik op je organisatie vergt. Scherpe strategische inzichten helpen jou als ondernemer helpen bij het maken van de juiste keuzes. Dát is de beste start voor commerciële groei. En daarmee helpen we je graag. Bel of mail ons gerust om eens vrijblijvend te sparren. Je bereikt ons op 088 – 0111 333 of info@businessbuilding.nl.