Sinds begin vorige eeuw is de wereld bekend geraakt met bonussen. Goed presteren resulteert vaak in een mooie extra bonus.

Met de komst van Generatie Y (geboren tussen 1970 en 1990, medewerkers van 30 tot 50 jaar) is de beloningsbehoefte veranderd. Geld en status zijn voor deze generatie nog steeds belangrijk, maar werkplezier en zingeving zijn mogelijk nog belangrijker. De opvolgende Generatie Z (geboren na 1990, jonger dan 30 jaar) krijgt een steeds groter aandeel op de werkvloer. De aandacht van deze generatie is nog meer gericht op zingeving, aangevuld met sociale verbinding en maximaal gebruik maken van de digitale mogelijkheden. Ook is deze generatie zich meer bewust van onderwerpen als duurzaamheid en milieu.

Uitgaand van de wetmatigheid: “de beste medewerkers, zorgen voor de beste resultaten”, is het onveranderd belangrijk te zorgen voor meer “beste medewerkers” om een succesvolle koers te kunnen varen. In recente managementliteratuur is steeds vaker te lezen dat bonussen kunnen leiden tot belangrijke negatieve effecten:
1. Een bonus kan zorgen voor een korte termijnfocus, terwijl een kwaliteitsfocus op de lange termijn beter zou zijn.
2. Gaan de collega’s die extra beloond worden, ook beter presteren?
3. Hoeveel medewerkers verwachten een bonus en krijgen die niet (= demotivatie)?

Verschillende onderzoeken tonen aan dat er een alternatief is voor bonussen, met ook een hoger rendement. Hoe zit dit dan in elkaar?

Overperformers en underperformers

Stel dat er in je organisatie 15% overperformers zijn en 15% underperformers. Door vooral te focussen op de underperformers, zou het bonusbudget ingezet kunnen worden als trainings- of coachingbudget. De overperformers ontvangen een goed marktconform salaris en waardering.

Onderzoeken laten zien dat als underperformers beter gaan presteren, dit veel meer effect heeft op het bedrijfsresultaat dan een iets betere performance van de toppers. Er zijn drie opties:
1. Underperformers trainen en coachen.

  1. Een rol geven aan een underperformer waarin hij of zij wél goed functioneert.
    3. Een underperformer ontslaan en op zoek gaan naar een betere kandidaat.

Uiteindelijk zijn deze opties beter voor de persoon zelf en ook voor de organisatie. De businesscase is snel te maken. Vergelijk maar eens wat de beste sales kost en oplevert en wat de minste sales kost en oplevert. De medewerkers in je organisatie weten precies wie er wel of niet presteren. Door meer focus op de non-performers ontstaat een ‘excellente’ bedrijfscultuur die ook je klanten zullen waarderen.

Wil je de prestaties verbeteren van je hele organisatie en zoek je een ervaren professional om dit te organiseren? Als partner van BusinessBuilding ben ik gespecialiseerd in het identificeren van verbeterpunten. Ik ondersteun directie en individuele medewerkers en help salesteams hun vaardigheden verder te verbeteren.

Wil je hierover doorpraten of wil je een keer vrijblijvend sparren over jouw organisatie? Neem gerust contact met mij op.

 

 

« Terug naar alle artikelen

whitepaper toekomst sales en marketing in b2b

Download onze nieuwe Whitepaper

De toekomst van sales & marketing in de B2B-markt

Nu downloaden!

You have Successfully Subscribed!