Doelstelling: Rustig slapen in 2015

Door: Andre de Wilde

In januari al weten of je de doelstelling voor 2015 haalt. Een grote wens van veel directeuren en commercieel verantwoordelijken. De begrotingsrondes zitten er weer op, de verkoopdoelstelling is bepaald en de accountmanagers hebben hun individuele doelstellingen ook te horen gekregen. Grote kans dat de doelstelling een x percentage hoger ligt dan het vorige jaar. Het verkoopteam bestaande uit de accountmanagers en de salesmanager zijn voortvarend en vooral optimistisch aan de slag gegaan. Helaas zijn er ook een aantal klanten weggevallen. Maar, het bepalen van de doelstelling kan nauwkeuriger. Vooral de voorspelbaarheid of deze doelstelling gehaald gaat worden kan beter. Door op een gestructureerde wijze een klant- & product-dienstenmatrix op te stellen is goed inzichtelijk te maken bij welke klanten kansen liggen om specifieke product-diensten te verkopen. Door over hetzelfde klantenbestand ook nog eens een analyse te laten gaan, kan inzichtelijk worden gemaakt welke klanten wellicht vertrekken in 2015 (en welke nog behouden kunnen worden door aandacht & kwaliteit te vergroten). Vervolgens is duidelijk te berekenen hoeveel omzet er gerealiseerd moet gaan worden bij nieuwe klanten. Ook dit is om te rekenen naar de hoeveelheid en soort activiteit die hiervoor door het verkoopteam geleverd moet gaan worden. Deze inzichten vergroten de kans dat de doelstelling gehaald wordt in 2015 significant. Lukt het niet om dit helemaal scherp te krijgen, vraag het aan één van de partners bij BusinessBuilding. Wij helpen graag en vrijblijvend om dit scherp te krijgen. Dat slaapt waarschijnlijk een stuk rustiger in 2015.