“De Beat-Yourself-Challenge van BusinessBuilding is een fantastische manier om op een creatieve manier inspirerende, nieuwe ideeën op te halen. Deze ideeën helpen ons blijvend te ontwikkelen, zodat we onze unieke positie kunnen behouden.”

Leo Hollman

General manager , Karel V

Grand Hotel Karel V

Wat ooit een 14e-eeuws klooster was en als onderkomen diende voor ridders & priesters, is nu een luxe vijfsterrenhotel in het centrum van Utrecht. Achter de imposante gevel van Karel V bevindt zich het best bewaarde geheim van Utrecht. De groene oase van 10.000 vierkante meter is een bijzondere plek in het centrum van de stad. Je kunt er genieten van de klassiekers in de bistro, bijzondere gerechten in het 1-ster restaurant nuttigen of plaats nemen in de bar of buiten op het terras. De magie van het klooster is overal voelbaar.

Uiteraard heeft ook een grand hotel als Karel V commerciële uitdagingen. Zoals in het gehele horeca-segment heeft de coronapandemie een effect gehad op de omzet en winstgevendheid. Sinds het einde van de pandemie gaat het Karel V weer de voor de wind en ook het behalen van een Michelinster geeft een positieve impuls. Toch kan en wil het management van Karel V niet stil zitten.

Binnen de horeca is vernieuwing belangrijk om de race tegen alle andere mogelijkheden en concurrentie steeds opnieuw weer te winnen. De toeristen/reizigers kunnen steeds weer andere keuzes maken en daarnaast zijn er ook behoorlijk wat alternatieven. Ondanks dat Grand Hotel Karel V aan de bovenkant van de markt opereert, merk je dat andere “overnachtingsmogelijkheden” niet stil zitten en er alles aan doen om een betere uitstraling te krijgen. Het management wilde graag met een nieuwe, verfrissende andere kijk de mogelijkheden verkennen voor de “next step”. Hiervoor is de hulp van BusinessBuilding ingeschakeld.

Aanpak

Bart de Vuijst en Kris Kabo van BusinessBuilding hebben een beproefde methode om buiten de paden te denken uitgevoerd. De “Beat-Yourself-Challenge” is vaak een integraal onderdeel van een strategiesessie binnen een leiderschapsprogramma. Voor Grand Hotel Karel V is ervoor gekozen deze “Beat-Yourself-Challenge” als losse workshop uit te voeren. Hiertoe werd het team van leidinggevenden uitgedaagd om op een creatieve en inspirerende manier nieuwe ideeën te genereren ter verbetering van de dienstverlening. In losse groepjes hebben de leidinggevenden de meest creatieve ideeën bedacht. De opdracht: veeg Grand Hotel Karel V van de kaart!

Resultaat

Het was boeiend om te zien hoe er opmerkelijke, bijzondere ideeën uit de sessie voortkwamen. Deze ideeën zijn na de sessie geclusterd in de volgende thema’s: Duurzaamheid, Culinair, Services/Faciliteiten en Bezetting. Vervolgens zijn er binnen de thema’s prioriteiten benoemd, zodat helder is wat op korte termijn realiseerbaar is en wat meer op de langere termijn verder ontwikkeld kan worden. In een duidelijk overzicht zijn deze aan management gepresenteerd, klaar om direct bij Grand Hotel Karel V in de praktijk te worden gebracht.

De deelnemers aan de challenge zelf geven aan dat even ‘iets’ doen, anders dan de dagelijkse gebruikelijke werkzaamheden, helpt buiten de gebaande wegen te denken en dat het ook simpelweg superleuk is iets anders, iets ‘luchtigs’ te mogen doen. Men had niet gedacht dat er zoveel leuke en interessante ideeën hadden kunnen komen uit zo’n challenge.

Kortom een waardevolle, creatieve sessie van ‘slechts’ een halve dag die een bijdrage levert aan Grand Hotel Karel V’s ambitie om constant aan de top te willen acteren.