Bedrijven staan voor grote uitdagingen en hebben de afgelopen jaren ongelooflijk veel veranderingen ondergaan. In 2023 zal dit niet anders zijn. We hebben nog steeds te maken met de gevolgen van COVID-19, de Russische invasie van Oekraïne, economische uitdagingen zoals stijgende rentes en inflatie en de steeds snellere ontwikkeling van technologieën.
Dit zijn de trends die impact zullen hebben op de manier waarop we volgend jaar werken en zakendoen (Spoiler alert: er is werk aan de winkel!).
1. Versnelde digitale transformatie
In 2023 zetten innovaties en ontwikkelingen in digitale technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI), Internet of Things, virtual en augmented reality (VR/AR), cloud computing, blockchain en supersnelle netwerkprotocollen zoals 5G zich voort.
Als organisatie moet je ervoor zorgen om de juiste technologieën te integreren in je processen. Wees goed voorbereid, want een juiste toepassing zorgt voor effectievere sales en marketing, betere klantenservice, efficiëntere toeleveringsketens, producten en diensten die beter zijn afgestemd op de behoeften van de klant, en gestroomlijnde productieprocessen. Zonder actie te ondernemen op dit vlak, loop je kans de boot te missen.
2. Inflatie en supply chain
De economische vooruitzichten voor 2023 zien er over het algemeen niet geweldig uit. Experts stellen dat we aanhoudende inflatie en gematigde economische groei kunnen verwachten. Veel industrieën worden nog steeds geplaagd door problemen met de toeleveringsketen die zijn ontstaan tijdens Covid-19 en die alleen maar erger zijn geworden door de oorlog in Oekraïne. Om dit tegen te gaan en het hoofd boven water te houden, moet je als organisatie je weerbaarheid zoveel mogelijk zien te verbeteren. Dit betekent het verminderen van blootstelling aan volatiele marktprijzen van grondstoffen, evenals het inbouwen van beschermende maatregelen in toeleveringsketens om tekorten en stijgende logistieke kosten op te vangen.
Breng bijvoorbeeld je supply chain in kaart, net als eventuele de mate van invloed van aanbod- en inflatierisico’s. Zo kun je manieren onderzoeken om die risico’s te verkleinen, bijvoorbeeld door te werken met alternatieve leveranciers of door zelfredzamer te worden.
3. Duurzaamheid
De wereld wordt zich steeds meer bewust van het feit dat de klimaatverandering een veel grotere uitdaging zal vormen dan alles wat we de afgelopen decennia hebben meegemaakt. Investeerders en consumenten geven vaker de voorkeur aan bedrijven met de juiste milieu- en sociale referenties. Kooptrends worden steeds meer gedreven door bewuste consumenten: degenen onder ons die prioriteit geven aan factoren zoals ecologische impact en duurzaamheid bij het kiezen van wie ze willen kopen of met wie ze zaken willen doen.
In 2023 moeten organisaties ervoor zorgen dat hun ecologische, sociale en bestuursprocessen centraal komen te staan in hun strategie. Dit zou moeten beginnen met het meten van de impact die een bedrijf heeft op de samenleving en het milieu. Vervolgens wordt dit vertaald naar meer transparantie en verantwoording. Elk bedrijf heeft een strategisch plan nodig met duidelijke doelen en tijdschema’s en vervolgens moet dit plan worden omgezet naar realistische en haalbare actieplannen.
4. Je klant wil beleving
In 2023 willen klanten vooral beleving, ook in B2B. Dat betekent echter niet per sé dat prijs en kwaliteit op de achtergrond raken. Beide blijven een rol spelen in de manier waarop we het proces van het kiezen, kopen en genieten van de goederen en diensten waaraan we ons geld uitgeven, ervaren.
De sleutelwoorden van 2023 zijn echter beleving en interactiviteit. Denk aan online winkels waar de consument virtuele representaties van kleding, sieraden en accessoires kunnen bekijken en ‘proberen’. Dit soort trends zullen zowel online als offline retail beïnvloeden. De trend ‘beleving’ is dermate sterk dat grote organisaties ‘Chief Experience Officers’ (CXO) aanstellen om ervoor te zorgen dat het een fundamenteel onderdeel wordt van de bedrijfsstrategie.
Naast de klantervaring moet je als organisatie steeds meer nadenken over de werknemerservaring, aangezien de concurrentie om de meest getalenteerde werknemers steeds heviger wordt.
5. De talentenuitdaging
In het afgelopen jaar zagen we dat werknemers de impact van hun werk en de vraag wat ze uit hun leven willen halen, opnieuw onder de loep namen. Dit heeft werkgevers onder druk gezet om te zorgen voor aantrekkelijke carrières, de flexibiliteit van hybride werken, en een aantrekkelijke werkomgeving en bedrijfscultuur. Dit blijft essentieel in 2023. Werknemers willen flexibiliteit, bevredigend werk en doorlopende kansen om te groeien en te leren.
De al eerdergenoemde versnelde digitale transformatie leidt tot meer automatisering. Werknemers zullen hun werk steeds vaker delen met intelligente machines en slimme robots, en dat heeft gevolgen voor de vaardigheden en talenten die bedrijven in de toekomst nodig hebben. Als bedrijf moet je werknemers omscholen en bijscholen in vaardigheden die nodig zijn om naast slimme machines te werken. Je moet ze helpen de unieke menselijke vaardigheden te (door)ontwikkelen die momenteel niet kunnen worden geautomatiseerd. In 2023 gaat dit vooral om vaardigheden zoals creativiteit, kritisch denken, interpersoonlijke communicatie, leiderschap en kwaliteiten zoals zorgzaamheid en mededogen.
Kortom, er wordt ook komend jaar weer veel gevraagd van jou en je werknemers gevraagd. Stilstand is geen optie, omdat dit, nog meer dan in afgelopen jaren, een gegarandeerde achteruitgang betekent.
(Bron: Forbes.com)