Als accountmanager weet je als geen ander dat mensen van mensen kopen. Een goede relatie is de basis van een goede leverancier-klantrelatie. Maar wat kun jij als accountmanager doen om nieuwe relaties met klanten aan te gaan en bestaande relaties te verstevigen? We nemen je graag mee in de volgende tips.
Neuro-tip 1 Geef je relatie aandacht
Een open deur? Een vanzelfsprekende waarheid? Wellicht, maar juist daarom verdient dit aspect het ook om genoemd te worden. Elke relatie verdient aandacht en wat je aandacht geeft, groeit.
Andersom geldt ook, als je niets meer laat horen, dan wordt je plek opgevuld door een ander. In jouw geval is dit je concurrent. Dus zorg ervoor dat elke klant de aandacht krijgt die nodig is.
Neuro-tip 2 Maak oprecht verbinding
Wanneer je in contact bent met klanten en potentiële klanten, zorg dan dat je écht verbinding maakt met de ander. Geeft de ander je oprechte én volledige aandacht en creëer zoveel mogelijk een omgeving waarin je letterlijk verbinding kan maken; zie elkaar, hoor elkaar, ruik elkaar, wees in elkaars nabijheid.
Achter een deur met elkaar praten is het moeilijk verbinding maken. Probeer het maar eens. Hoe meer zintuigen je gebruikt, hoe beter de verbinding tot stand komt.
Neuro-tip 3: Wees met aandacht bij de ander
Zorg dat je in het contact met je klant ook geestelijk écht bij je gesprekspartner en het gesprek bent. Wanneer je je gedachten laat afdwalen, je afgeleid wordt door je mobiele telefoon of denkt aan andere taken, leidt dit af van een goed gesprek en een goede verbinding. Daarnaast heeft je gesprekspartner, bewust of onbewust, echt wel door dat je er niet helemaal bij bent. Voorkom dit en zorg voor oprechte aandacht en geestelijke aanwezigheid.
Deze aspecten in klantrelaties bewust toepassen, maakt de relatie goed en stabiel en je klant loyaal naar jou. En een loyale houding naar jou als leverancier, maakt je klant minder vatbaar voor contact en aanbiedingen van concurrenten.
Bovenstaande tips zijn een onderdeel van de neuro-sales programma’s van BusinessBuilding. Deze programma’s, in combinatie met maatwerkbegeleiding, leiden organisaties, teams en individuen naar duurzaam betere commerciële resultaten. Wil je meer tips of verder sparren over hoe je deze drie tips in de praktijk toepast? Mail dan naarneuro@businessbuilding.nl bel ons op 088 – 0111 333 of bel/app Marieke van Stek op 06-2290 8067