Met marketing automatisering kan je als (klein) team veel tijd besparen: je bereikt meer klanten én je bouwt aan een hechtere relatie met bestaande klanten.
Volg iedere lead op met een gepaste actie, verhoog je conversie én bouw aan klantloyaliteit met relevante geautomatiseerde klantcontacten en klant gerelateerde aanbiedingen.
De 5 wetmatigheden primaire commerciële proces
- Doelgroepen: niet iedere klant of prospect is evenveel waard en even kansrijk
- PMC: klanten kopen dezelfde producten en diensten om verschillende redenen
- Oriëntatie: niet ieder oriëntatie kanaal is even efficiënt en levert hetzelfde rendement
- Contacten: meer juiste contacten leveren meer omzet en klanttevredenheid
- Conversie: betere kwaliteit bij alle contactmomenten levert betere resultaten
Marketing automatisering biedt enorme mogelijkheden voor alle bedrijven, groot en klein, maar tot dusver profiteren met name de grotere bedrijven met grotere marketing budgetten. Echter, dankzij deze bedrijven is de marketing automatiseringsmarkt open gebroken en worden pakketten standaard en tegen billijke prijzen aangeboden. Daarnaast zijn de kinderziektes eruit gehaald en kunnen de kleinere bedrijven nu ook geautomatiseerd de frequentie van contact verhogen en het bereik vergroten. Het effect daarvan is dat er sprake is van een gelijker speelveld versus de grotere spelers. Je bent dief van je eigen portemonnee als je daar geen gebruik van maakt.
Marketing automatisering lijkt een complex onderwerp, maar marketing zonder automatisering is dat ook. Mijn stelling is dat het nét zo complex is, het verschil is wel dat marketing automatisering je forceert structureel alle juiste stappen te zetten, de stappen die je sowieso dient te zetten. Deze stappen zie je hieronder , de binnenste ring van ons commerciële groei model* : het primaire commerciële proces:
Als de spelregels eenmaal zijn gedefinieerd en het geautomatiseerde spel is gestart , kun je je volledig concentreren op de klant, de rest gebeurt immers automatisch. Is het spel ooit klaar? Natuurlijk niet, zolang je in business bent moet je blijven finetunen en bijsturen.
Maar marketing automatisering biedt óók de juiste tools om dat te kunnen doen. Een ander groot voordeel is dat je precies kan zien wat iedere actie je oplevert en welke actie het meest effectief is. Werkt bijvoorbeeld het opsturen van een whitepaper bij de ene doelgroep niet maar wel bij de andere, dan pas je dat met één druk op de knop aan.
Praktische tips
- Bouw je klantdata zorgvuldig op
- Begin simpel en schaal geleidelijk op
- Gebruik een goede tool
- Werk nauw samen met sales
- Hou de menselijke maat
- Werk aan het bouwen van langdurige relaties
We hebben het over marketing automatisering, maar wat houdt het eigenlijk in?
Met marketing automatisering kan je door technologie en data in te zetten klantprocessen inrichten en opstarten die anders niet mogelijk zouden zijn, zoals:
- Het automatisch opbouwen van klantdata op basis van het bezoek aan de website om vervolgens relevante content aan te kunnen bieden
- Het automatisch inrichten van een gepersonaliseerd welkomst programma voor nieuwe klanten
- Het automatisch analyseren van aankoop intenties op de website zodat gepersonaliseerde e-mails en/of advertenties e.g. bannering aangeboden kunnen worden.
- Het inregelen van een gesegmenteerde content strategie om prospects stap voor stap door de funnel te leiden.
- Het automatisch kwalificeren van leads op basis van vooraf vastgestelde parameters zodat deze als hot leads doorgegeven kunnen worden aan sales
- Het inregelen van gepersonaliseerde berichten en aanbiedingen om klantloyaliteit te bevorderen.
Marketing automatisering proces:
Marketing automatiseringstools zijn de laatste jaren volwassen geworden, gestandaardiseerd en qua prijsstelling bereikbaar voor een relatief bescheiden budget. Maandelijkse tarieven variëren van €100-€500 afhankelijk van het aantal gebruikers en benodigde functionaliteit. Als het eenmaal geïmplementeerd is dan heb je uiteraard wel de juiste skills nodig om blijvend te profiteren. Het inregelen van de marketing automatisering en het ontwikkelen van genoemde skills is typisch zo’n onderwerp waarbij het loont externe expertise in huis te halen: dit biedt snelheid en efficiency en garandeert dat resultaat snel bereikt wordt. Vervolgens is periodiek laten evalueren of nog steeds de juiste klantstrategie gevolgd wordt afdoende.