Het onderhouden van uitstekende relaties met je B2B klanten is essentieel. Het lijkt echter door de toenemende digitalisering steeds een beetje lastiger om dit te doen. Klantcontact vindt meer geautomatiseerd plaats en er is minder gelegenheid en tijd voor persoonlijke interactie. Dit heeft gevolgen voor je relatiebeheer.
Neem de manier waarop je communiceert met je klanten dan ook regelmatig onder de loep. Stuur niet enkel automatische e-mails of nieuwsbrieven, zonder enige persoonlijke touch. Want klanten voelen zich daardoor wellicht niet gehoord en dus minder betrokken bij het bedrijf.
Ditzelfde geldt voor de manieren waarop klanten met jouw bedrijf contact op kunnen nemen. Contact via social media, e-mail of zelfs chatbots is zeker efficiënt, maar zorg ervoor dat dit niet ten koste gaat van persoonlijk contact. Want ook hier kan dit leiden tot frustratie bij klanten en de kans op een langdurige samenwerking verminderen.
Blijf investeren in persoonlijk contact
Kortom, focus niet alleen op digitale communicatie, maar blijf investeren in menselijke interactie. Grijp regelmatig de telefoon om met je klant te praten. Vraag hoe het gaat, wat behoeften zijn op dat moment en wat er kan worden verbeterd aan je product of dienstverlening. Zo blijf je in het vizier van je klant.
Bovendien blijf je op deze manier openstaan voor feedback van je klanten. Door te vragen naar hun mening en suggesties, speel je beter in op behoeften, creëer je betrokkenheid en verbeter je uiteindelijk de relatie.
Persoonlijk contact is overigens niet alleen essentieel in relatiebeheer, ook bij het creëren van new business wint een gesprek het van digitale contacten. Met een persoonlijke aanpak heb je alle kans jezelf te onderscheiden, kun je het beste inspelen op behoeften en overtuig je potentiële klanten om met jou samen te werken.
Maak daarom vooral gebruik van alle mogelijkheden en gemakken van digitalisering in je klantcontacten, maar gebruik het voor extra contactmomenten met je klant, niet voor vervangende contactmomenten.
Markt & klantsegmentatie
Overigens is niet elke klant al jouw aandacht en tijd waard. Net als iedere onderneming heb je nu eenmaal te maken met een schaarste van middelen, of het nu gaat om geld of beschikbare mensen. Het is dan ook essentieel je middelen in te zetten op die plekken waar je je rendement kunt maximaliseren. En dat betekent keuzes maken, waarbij je niet iedere klant evenveel aandacht kunt geven. Maar hoe pak je dit aan? Ons programma Markt & Klantsegmentatie helpt jou hierbij. Je krijgt een beter inzicht in je klantportfolio ten aanzien van rendement en omzet, een heldere aanpak per klant of groep klanten en onderaan de streep een beter rendement op je geïnvesteerde middelen.